Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Seepje handzeep
Seepje handzeep
27 maart 2020

Successen in crisistijd: Seepje en BoxBites

Hoewel het thema duurzaamheid even naar de achtergrond is verdwenen door de acute crisissituatie, werken impactondernemers gewoon hard door om hun missie werkelijkheid te laten worden. Sommige worden zelfs een handje geholpen door het virus dat de wereld in zijn macht heeft. Initiatieven als Seepje (duurzame zeep) en BoxBites.nl (gezond snoep) zien hun omzet stevig groeien.

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de verkoop van de handzeep van Seepje vertienvoudigd. Hiermee zijn de twee 100 procent natuurlijke handzepen de best lopende producten in het assortiment van Seepje. Retailers als Etos en Albert Heijn geven het bedrijf carte blanche om zo veel mogelijk handzeep aan te leveren.

“Achteraf gezien is de timing bizar, afgelopen november lanceerden we onze eerste handzeep en in december brak het coronavirus uit”, vertelt Jasper Gabriëlse, mede-oprichter van Seepje. “Wereldwijd is de vraag naar zeep groter dan het aanbod. Dit levert ook voor Seepje de nodige uitdagingen op: leveranciers in onze supply-chain draaien overuren. Seepje probeert de handzepen zo goed mogelijk te verdelen.”   

Via sociale media benadrukt Seepje het belang van handen wassen om het virus terug te dringen. Het advies van gezondheidsinstanties wereldwijd is twintig seconden handen wassen met water en gewone zeep. Gabriëlse: ”We proberen jong en oud op een leuke manier aan te zetten tot het wassen van handen en het huis goed schoon te houden. Zoals we eigenlijk altijd doen, maar nu is het belang extra groot om te voorkomen dat mensen ziek worden. En met die boodschap bereiken we een groot publiek. Vorig jaar was het totale bereik van het bedrijf meer dan 13 miljoen en maandelijks worden honderdduizenden Nederlanders bereikt.”

Ook BoxBites.nl, een webshop in gezonde snacks die verpakt zijn in brievenbuspakketjes, ziet een opvallende toename in het aantal bestellingen. De grootste omzetstijging zit hem in de B2B-markt. Terwijl bedrijven op dit moment juist geen behoefte hebben aan snacks op kantoor – daar blijven de verpakkingen immers ongeopend in de kast liggen – plaatsen diverse organisaties orders voor het thuis laten bezorgen van snackboxjes voor hun medewerkers. “Werkgevers willen hun medewerkers een steuntje in de rug geven in deze moeilijke periode”, zegt Lynn Diamant, operationeel manager van BoxBites. “Veel van hen voegen ook een persoonlijk kaartje toe.”

Ook onder consumenten is er sprake van een toename in bestellingen. Werknemers die thuis zitten, lijken zelf ook op zoek naar lekkere én gezonde snacks. “Mensen willen liever niet de straat op en volgen het advies op om goed voor zichzelf en hun naasten te zorgen in deze tijd”, aldus Diamant. De enige zorg van BoxBites is nu om voldoende snacks geleverd te krijgen. Maar vooralsnog lijken de leveranciers aan de vraag te kunnen voldoen.

Website Seepje 
Website BoxBites