Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Foto Jan Bom
Foto Jan Bom
24 juli 2013

T-Mobile: Profijt van het People-beleid

Hoe een bedrijf zakelijk succes heeft van een duurzaamheidsbeleid gericht op de eigen medewerkers en klanten. Dat bewijst het telecombedrijf T-Mobile. De resultaten staan in het Duurzaamheidsverslag over 2012.

Het resultaat dat het meest in het oog springt: het dataverkeer van deze aanbieder nam vorig jaar met 50 procent toe. Dat kwam niet alleen door de toename van smartphones, die steeds meer data van websites oproepen, maar ook door nieuwe klanten. Heel bijzonder: tegelijkertijd werd een energiebesparing van 4,23 procent gerealiseerd.

De gloednieuwe MVO-manager Fleur de Bruijn meldt ons trots hoe het People-beleid onderdeel is gaan uitmaken van het strategisch bedrijfsbeleid. “Tachtig medewerkers denken mee over de strategie.”

Maar niet alleen medewerkers, ook klanten krijgen de kans mee te denken met T-Mobile, via het T-Mobile Forum, dat 150.000 deelnemers (van de 5 miljoen klanten in Nederland) telt. De Bruijn: “In 2012 hebben wij de Klacht.nl award gewonnen en we vragen klanten mee te denken over verbeteringen.” Het huidige commerciële aanbod, met flexibele keuzes op maat, is daarvan het gevolg.

Eigenlijk is de keuze voor een stevige People-aanpak een logische, voor een Nederlandse dochteronderneming van een Duitse moeder, in dit geval Deutsche Telekom. Als Nederlandse stakeholders wensen naar voren brengen zoals ‘meer duurzaam geproduceerde mobieltjes’, ligt de macht ten opzichte van de producenten daarvan vooral bij het moederconcern. In Bonn wordt centraal de inkoop gedaan, daar ligt de kracht. Het zou voor de Nederlandse dochter  lastig communiceren zijn met een eis als ‘wij willen geen fout goud meer in welk mobieltje dan ook hebben’. Dit zijn zaken die grote concerns T-Mobile samen met collega’s van KPN en Vodafone beter gezamenlijk aan de orde kunnen stellen, op de wereldmarkt.

Goed luisteren leverde al meer bruikbare ideeën op. De MVO-manager: “We werken actief mee aan een burgeralarmeringsysteem, waarbij een SMS-je de sirene kan ondersteunen.” Over een doelgroep beleid wordt ook nagedacht, bijvoorbeeld de groep oudere gebruikers. Ons idee: een heel simpel toestel waarmee een hoogbejaarde alarm kan slaan, na een val, of bij inbraak. Een mobiel toestel met een simpele alarmknop zou voor zelfstandig wonende hoogbejaarden een uitkomst kunnen zijn.

In het Duurzaamheidsverslag staat nog een andere beloning voor de nieuwe aanpak vermeld: “We vragen veel van onze mensen, maar daar stellen we ook wat tegenover. Goede arbeidsvoorwaarden, opleidingen en doorgroei-mogelijkheden bijvoorbeeld. Dit heeft er in 2012 toe geleid dat we in het jaarlijkse Incompany 200-onderzoek als beste werkgever uit de bus zijn gekomen. Daar zijn we trots op, zeker omdat we de titel hebben gewonnen in een jaar waarin er binnen T-Mobile veel is veranderd. De manier waarop we met onze mensen omgaan en hoe we invulling geven aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, heeft naar ons idee bijgedragen aan het blijvende vertrouwen en de onverminderde betrokkenheid van onze medewerkers..”

Het is een keurig verslag geworden, vormgegeven in de huisstijl, wat vooral intern ervaren zal worden als ‘eigen’. Vanzelfsprekend heeft T-Mobile gebruik gemaakt van de indicatoren van het Global Reporting Initiative (GRI), maar wel binnen de eigen gekozen thema’s gerangschikt. Ook hier zien we in droge cijfers resultaten op het People-terrein. Als doelstelling is gekozen voor een percentage van 30 procent vrouwen in het hoger management. Als resultaat werd 28,5 procent geboekt. Dat scheelt dus bijna niets. Over het totaal van het aantal medewerkers genomen is 33,4 procent vrouw. Heel wat van hen deden vrijwilligerswerk voor War Child, vooral bij sportevenementen. De totale financiële bijdrage aan dit goede doel bedroeg vorig jaar 219.895 euro.

Aan het jaarverslag te zien, slagen de sociale doelen zelfs beter dan de milieudoelen. Vooral het inleveren van oude mobieltjes blijft een probleem. Uit het door de De Bruijn georganiseerde stakeholderoverleg kwamen tal van suggesties om hierin snel verbetering te brengen. Wijzelf opperden een soort van statiegeldrekening, een klein bedrag dat bij inlevering van een oud voor een nieuw toestel een eenmalige korting op een verlengd abonnement geeft. Is bovendien heel goed voor de klantenbinding, anders waren de textielinzamelingen bij H&M en C&A niet zo’n succes.

Lees hier het duurzaamheidsverslag van T-Mobile over 2012
 

Tekst Jan Bom