Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
taxi-e
taxi-e
17 oktober 2012

Taxi-E opent grootste elektrische oplaadstation Europa

Met 40 oplaadpunten en vier snelladers is het net geopende elektrische ‘laadhub’ in Amsterdam de grootste van Europa. Dit station Zuidpark is meteen ook de thuisbasis van Taxi-E.

De laadhub, ook wel elektrisch ‘tankstation’ genoemd, werd geopend door wethouder Eric Wiebes (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit), Taxi-E, Zuidpark en de Koninklijke BAM. Taxi-E is het eerste taxibedrijf dat volledig elektrisch actief is op de Amsterdamse taximarkt. Elektrische taxi’s dragen bij aan schonere lucht in Amsterdam. De hub is gesitueerd op Zuidpark, bij de afslag van de A10 en metrostation Overamstel.

Taxi-E is het jonge bedrijf van Ruud Zandvliet (1983) en Edvard Hendriksen (1984). De twee jonge economen betraden deze roerige vechtmarkt met een bijzondere vervoersdienst: elektrische taxi’s. Na een jaar bestaat hun bedrijf Taxi-E nog steeds. Zandvliet: “We zijn van vijf wagens gegroeid naar 16 taxi’s. We hopen er in 2015 ongeveer honderd te hebben. Het bijzondere van onze service is dat de stad er schoner door wordt. Juist op de korte stadssritten met veel stoplichten en optrekken is het verbruik van de elektrische Nissans (LEAF) heel gunstig. Maar ook zijn onze klanten verzekerd van een keurige chauffeur. Onze mensen dragen een stropdas en zijn daar trots op.”

Om elektrisch rijden te stimuleren plaatst de gemeente oplaadpunten in de openbare ruimte. Er staan er op dit moment 350, maar dat aantal zal snel groeien tot 1000 in 2013. Amsterdam behoort met dit oplaadnetwerk tot de koplopers in de wereld. Voor zover bekend, is er geen ander netwerk van oplaadpunten van deze omvang, dat net zo intensief wordt gebruikt. De laadhub is een mooie aanvulling op dit netwerk.

De plek van de laadhub, bij de afslag van de A10 en metrostation Overamstel, maakt dat Taxi-E de laadhub ookbeschikbaar wil stellen als P+R (Parkeren + Reizen) voor elektrisch rijders. Bij deze elektrische P+R geldt dat voor parkeren het reguliere parkeertarief geldt. Wel kunnen e-rijders gratis opladen bij de laadhub. Vooral handig voor grotere groepen elektrisch rijders, want ook Amsterdamse P+R hebben laadpunten.

Zowel aan de oplaadpunten bij de laadhub, als aan de elektrische taxi’s heeft de gemeente Amsterdam een bijdrage geleverd door subsidies te verstrekken. In het plan Schone lucht voor Amsterdam heeft de stad de maatregelen opgenomen waarmee op de meest kostenefficiënte en effectieve wijze wordt gewerkt aan meer schone lucht in de stad. De maatregelen richten zich in het bijzonder op de zakelijke veelrijder die de meeste kilometers maken in de stad. Dieseltaxi’s stoten bijvoorbeeld 35 keer meer stikstofdioxide (NO2) uit dan een personenauto.

Een van de 15 maatregelen voor het bevorderen van slim en schoon vervoer is de in januari 2012 geopende subsidieregeling voor aanschaf van elektrische voertuigen. Er zijn op dit moment meer dan 100 aanvragen voor voertuigen gehonoreerd, waaraan een bedrag van in totaal 1.000.000 euro aan subsidies is toegekend. De investering van het bedrijfsleven bedraagt 3.000.000 euro.

De regeling loopt nog tot 2015 en wordt volgend jaar uitgebreid naar Euro VI. Daarnaast is het sinds kort mogelijk om aanspraak te maken op een vergelijkbare regeling van het Rijk.

 

Website Taxi-E