Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Alfa 4c
Alfa 4c
28 februari 2014

TenCate maakt Alfa Romeo superlicht

De toekomst bestaat alweer wat meer. Als het goed is zijn alle elektrische auto’s straks van carbon, ter compensatie van de zware batterijen. TenCate draait alvast proef op een racebolide van Alfa Romeo, de 4C.

Te Nijverdal dromen de technisch textielmakers van TenCate van een lopende band waar populaire consumentenauto’s vanaf rollen, met een onderstel van ijzersterk licht carbon. Zeg: de Volkswagens van deze wereld.

De levering aan Alfa Romeo is een heel fraaie start, maar het volume moet komen van de grote autofabrieken als BMW, die ook zwaar inzetten op elektrische auto’s. Die wagens zijn zwaar door het pakket batterijen. Maar ook gewone brandstofauto’s kunnen wel wat extra minder gewicht gebruiken, door steeds strengere regels van de EU om de CO2-uitstoot te beperken. Gewichtsbeperking betekent minder verbruik van benzine of diesel. De tijd is voorbij van ‘Mag het een onsje meer zijn?’ Vanaf 2021 mogen alle in de EU verkochte auto’s nog maar 95 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten. Ook ingevoerde Amerikaanse en Koreaanse en Chinese auto’s.

TenCate maakt zich al jaren op voor deze markt. Het bedrijf levert nu al superlichte koolstofvezel aan de luchtvaart, waaronder Airbus. Het ‘geraamte’ van sommige kasten is voor een deel al van carbon.

Toch is het contract met de Italianen van Alfa Romeo ook niet alleen symbolisch. Het is de bedoeling dat Alfa Romeo jaarlijks drie- tot vierduizend 4C’s gaat produceren. Verantwoordelijk TenCate-directeur Frank Meurs zegt: “Dit is slechts een begin. Maar we zijn wel binnen bij Alfa Romeo. We bouwen daarmee een naam op in deze industrie.”

Op speciaal verzoek van Alfa bouwen TenCate en Adler een fabriek op Italiaanse bodem, om hier het chassis te maken. Het is maatwerk waarmee Meurs hoopt andere autofabrikanten over de streep te trekken. Meurs: “Achter de schermen praten wij al langer met andere fabrikanten over onze mogelijkheden.”

TenCate ziet vooral veel potentieel in een nieuwe generatie koolstofvezels, genaamd thermoplastisch composiet. Deze vezel is sneller te maken en bovendien nog duurzamer dan de koolstofvezel die TenCate nu voor de 4C gaat leveren. De betaalbaarheid van koolstofvezeltoepassingen is tot op heden de grootste drempel die moet worden genomen. De prijs van de grondstof is weliswaar gedaald, maar nog steeds hoger dan staal.

Ten Cate announces the agreement with Alfa Romeo.

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier