Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Tony's Chocolonely winkel, foto P+ People Planet Profit
Tony's Chocolonely winkel, foto P+ People Planet Profit
28 oktober 2016

Tony’s Chocolonely: Sinterklaasletter met eigen logo

Bijna geen merk in Nederland dat zoveel sympathie opwekt dan Tony’s Chocolonely. De eerste nieuwe winkel in Amsterdam stond bij de opening deze week meteen bomvol. Bedrijven kunnen inhaken, door Sinterklaasletters met eigen logo te bestellen.

De repenwand is een echte blikvanger. Al die typische felle kleuren van de wikkels opgestapeld, twee verdiepingen hoog, als een eindeloos durende fantasie. Kinderen, maar ook hun ouders, die onderaan deze droom omhoog staan te kijken in opgewonden bewondering. Dit is een kinderboek dat tot werkelijkheid is geworden. En ook nog exclusief, want enkele smaken zijn alleen in ‘limited edition’ geproduceerd. Die stapel in de rij met smaken is al iets geslonken en zal niet worden bijgevuld. Zo’n reep van Tony’s Chocolonely is daarmee een exclusief cadeautjes geworden, dat niet iedereen heeft. Of zal krijgen.

Rijen voor de kassa. Klanten die selfie’s maken met een reep voor hun gezicht, soms als een kwartet kaarten uitgevouwen.

Het terrein van de Westergasfabriek is een van de coolste plekken van Nederland geworden. Ook het hoofdkantoor van Tony’s Chocolonely streek er neer. Directeur is Henk Jan Beltman, die van de ene in de andere meeting duikt. Het jonge bedrijf groeit stormachtig en alles wordt uitgeprobeerd. Uit vragen van het publiek ontstond de eigen winkel.

‘Chief chocolate officer’ (CCO) Henk Jan Beltman (1974) over expansie: “De winkel is ontstaan omdat we zelf vinden dat we in contact moeten staan met te consument. Je moet dat doen door eigen studie en niet door onderzoeken te lezen. De waarheid kom je te weten door de deur open te zetten, dan komen ze bij je naar binnen. Klanten klopten daarvoor al aan op bij Tony’s Thuis, want we praten niet over een hoofdkantoor. We kregen veel vragen als: Waar kopen we nu die ene reep? Dan moest je ze naar een winkel aan de andere kant van Amsterdam sturen. We dachten: we beginnen een eigen winkel waar het hele assortiment verkrijgbaar is. Het is wel gek dat er zoveel aandacht voor is. We hadden gedacht aan een opening met ons eigen team, de bemanning van de winkel. En nu, ja, stonden ze al een dag voor de opening aan te bellen. We moeten nu halsoverkop naar de gemeente om te kijken of we wel de juiste vergunning hebben. Ongelooflijk, hoe hard dit loopt”

Ook bedrijven surfen mee op de positieve boodschap die Tony’s Chocolonely uitdraagt. Dit is geen gewone lekkere chocolade, er wordt gewerkt aan het slaafvrij maken van de plantages in Afrika. Er wordt op lange termijn met boerencoöperaties in Ghana en Ivoorkust samengewerkt om zo de sector sociaal en eerlijk te maken. Het geeft het eten en vooral het schenken van deze repen en Sinterklaasletters een extra boodschap.

Bij alle activiteiten biedt Tony’s Chocolonely ook bedrijven de mogelijkheid om op deze missie in te haken. Via de ‘loyaltiemakers’ van Greenmotion is de mogelijkheid gecreëerd om de bekende rode wikkels te voorzien van een extra opdruk met een boodschap. Dat kan het eigen bedrijfslogo zijn, maar ook de naam van de medewerker of een relatie. In melkchocolade is het hele alfabet van A tot Z verkrijgbaar, voor het eerst dit jaar. Het biedt bedrijven de mogelijk elke medewerker een Sinterklaasletter te schenken met de de letter waar de eigen voornaam mee begint.

Bedrijven die eerder repen op deze manier persoonlijk maakten zijn onder ander het Wereld Natuur Fonds, Weleda, Delta Lloyd, SNS bank en het CBR. Zelfs het Justitieel Incassobureau verraste met zoet.

Zo streng als Tony’s Cholonely is voor concurrenten die het minder nauw nemen met de inkoop van cacaobonen, wil Beltman geen enkel bedrijf uitsluiten dat de eigen naam op zijn chocoladeletters wil drukken. “Wij hebben absoluut geen kijk op wat goed is en wat niet goed is. Ik vind het ook niet onze taak. Waar het om gaat: dit is een cadeau, en als je iets weggeeft moet het van eerlijke afkomst zijn. Als jij een gestolen fiets weggeeft, kan het geen cadeau zijn. Dat zijn mensen en ondernemingen zich steeds meer bewust: Wat geef ik weg? Waar komt het vandaan? Dat willen ze weten. Die bewustwording vind ik cruciaal. Wat ben je in hemelsnaam aan het doen?”

Wat er na de Sinterklaas op het eigen verlanglijstje van Beltman staat? “We komen met Kerst met een bijzondere reep uit, waar Gluhwein in zit. En we werken aan onze droom: een eigen chocoladefabriek.”

De website van Greenmotion waarop bedrijven eigen Sinterklaasletters kunnen bestellen

PDF van de kosten van eigen Tony’s Chocolonely Sinterklaasletters

Downloads

Meer info download je hier:

Prijslijst Sinterklaas (3516 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier