02 Sep 2021

Circuit Zandvoort compenseert CO2-uitstoot niet

Formule 1 races

Het is al zo gebruikelijk bij bedrijven en bij consumenten die vliegreizen boeken: de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd. Met deze financiële bijdrage worden onder andere bossen aangelegd. Bijna driekwart (73 procent) van de Nederlanders vindt dat ook circuit Zandvoort een bijdrage aan het milieu moet leveren, nu de Formule 1 race dit weekend definitief doorgaat. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1000 volwassen Nederlanders door acties.nl.

Niet alleen de Formule 1-wagens veroorzaken uitstoot, maar op Journaalbeelden bleek ook wat een karavaan aan begeleidende vrachtwagens voor dit circus nodig is. Daarnaast komen heel veel bezoekers met de auto naar Zandvoort. 

“Ondanks de recente prestaties van Max Verstappen in de Formule 1, lijkt het erop dat een meerderheid van de ondervraagden de Nederlandse Grand Prix niet meer van deze tijd vindt”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Zelfs als liefhebber van de sport zie ik niet de absolute noodzaak van een autorace midden in de duinen.” 

Op de website van circuit Zandvoort is onder het kopje ‘milieu’ alleen iets terug te vinden over veiligheidsvoorschriften voor de brandbare materialen, geluidsregels en de 1,5 meter-norm. Geen woord over CO2-compensatie.

Naast de impact op het klimaat, zijn ook veel Nederlanders niet te spreken over de vervoersplannen rondom de Grand Prix van Zandvoort. Ondanks de coronamaatregelen komen er dit weekend zeventigduizend toeschouwers per dag naar het circuit, waarvan bijna de helft met het openbaar vervoer, de fiets of lopend. Volgens het grootste gedeelte van alle ondervraagden is deze prognose echter veel te rooskleurig. Wellicht mede hierdoor verwacht een derde van alle Nederlanders dat het raceweekend uitloopt op een teleurstelling. De enige reden waarom de race toch plaatsvindt, is volgens 43 procent van de respondenten de zakelijke betrokkenheid van Prins Bernhard.

Vanwege de rooskleurige mobiliteitsplannen, zakelijke betrokkenheid van Prins Bernhard en de aanslag op het milieu vindt maar liefst een derde van alle ondervraagden dat de Nederlandse Grand Prix moet worden verplaatst naar Assen. Drentenaren zijn met 69 procent de grootste voorstanders, maar ook 29 procent van de Noord-Hollanders zijn voor een verhuizing van het Formule 1-circus. 

Overigens maakt ook het TT-circuit Assen geen melding van CO2-compensatie voor het organiseren van races op motoren en laatstelijk op brommers.

Het circuit Zandvoort wordt onder andere gesponsord door bedrijven als Shell, Heineken, Volker Wessels, Mercedes Benz maar ook het aan de overheid gerelateerde Holland Casino. De bedrijven laten zich voorstaan op duurzame ondernemingsactiviteiten. Shell biedt klanten onder andere aan hun CO2-te compenseren wanneer ze brandstof aan de pomp tanken. Daarmee zouden automobilisten ‘klimaatneutraal’ de weg op kunnen.

De milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB), die de Formule 1-race tevergeefs via de rechter probeerde te verbieden, richtte zich niet op de CO2-, maar de stikstofuitstoot van het event. Dit met het oog op de duinen bij Zandvoort, die vooral goed gedijen in een ‘arm’ milieu. Volgens de rechter was er echter ‘onvoldoende ruimte’ voor het helemaal of gedeeltelijk schorsen van de natuurvergunning, ook omdat de race al volledig is georganiseerd en er door het circuit flink in geïnvesteerd is. CO2 compenseren kan echter altijd nog achteraf. De totale uitstoot moet alleen even uitgerekend worden.

De organisatie lijkt nu liever de toekomstplannen van de Formule 1-organisatie af te wachten, die in 2030 ‘Net Zero Carbon’ wil zijn. Er wordt aan zuiniger auto’s gewerkt, waarbij vooral Honda opvalt, met een hybride motor. Er zal ook aan de omgevingsfactoren gewerkt moeten worden, want volgens de laatst bekende berekeningen gingen er bij de races in 2018 voor 256.551 tot aan carbon emissions de atmosfeer in.

De verdeling daarvan in procenten uitgedrukt:

+ Logistieke operaties: 45 procent

+ Verplaatsen van personeel: 27,7 procent

+ Fabrieken en faciliteiten: 19,3 procent

+ Evenementen: 7,3 procent

+ Daadwerkelijke uitstoot F1-auto's tijdens raceweekends en tests: 0,7 procent

Webtip P+: Het onderzoek over draagvlak onder Nederlanders

Webtip P+: Plannen van de Formule 1-organisatie uit 2019 om klimaatneutraal te worden

Webtip P+: Website van Acties.nl, die onderzoek onder Nederlanders liet doen.