Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
fietskoerier: uit rapport EY
fietskoerier: uit rapport EY
26 juni 2015

Afhaalpunten webwinkels in plaats van thuis bezorgen

Afhaalpunten, elektrische voertuigen en fietskoeriers kunnen de impact op het milieu van webwinkels sterk verlagen.

Dat concluderen consultantcy EY en de belangenorganisatie Thuiswinkel.org in een onderzoek. Het zijn suggestie die vooral in steden en dichtbevolkte gebieden kunnen werken.

In het jaar 2014 winkelde 92 procent van de Nederlanders minimaal een keer online. Dat leverde in totaal 13,96 miljard aan omzet op voor webwinkeliers.
Maar het betekende ook dat pakketvervoerders meer dan 190 miljoen pakketten moesten thuisbezorgen. De omzet van de webwinkeliers steeg met 19 procent.

Opmerkelijk aan het onderzoek is dat geconstateerd wordt dat het bezorgen van al die pakketjes beter voor het milieu zou zijn dan dat mensen in reguliere winkels gaan shoppen. EY heeft uitgerekend dat de schadepost voor het milieu bij gewoon winkelen gemiddeld 4,5 eurocent per pakket bedragen, tegen 3,8 eurocent per pakket voor thuiswinkelen.

Het zijn ook hele grove cijfers. Voor een specifieker beeld moet er per webwinkelier een berekening worden gemaakt op basis van de specifieke route die een pakketje aflegt. Dat geeft concrete aanknopingspunten voor verbeteringen van de rekensom, geeft EY zelf ook toe.

De consument mag zich dan wel verbazen over al die busjes die tegenwoordig door de straat komen racen, volgens EY heeft Nederland geen idee over de ‘duurzaamheid van de last mile’. Dit kan als reden hebben dat mensen  zich er niet druk om maken, of dat zij te weinig weten van de effecten van winkelen op het milieu en de maatschappij, zo stelt het adviesbureau.

Het is een onderzoek dat deels in opdracht van een belangenorganisatie is gemaakt. Daarom: stevige vraagtekens bij deze cijfers. Maar de suggestie om de consument zelf een stukje te laten lopen of fietsen is geen gekke. Vooral ook de oproep van Thuiswinkel.org aan de webwinkeliers om eens wat meer bestellingen te combineren, in een sorteercentrum. Het effect: geen drie verschillende busjes in de straat, maar slechts een. Nieuw is die suggestie niet: P+ opperde dit al drie jaar geleden.

Nu we het toch over het milieu van de webwinkels hebben: geen woord in dit onderzoek over de wettelijk verplichte terugname regeling. Wie een lamp koopt, mag volgens de wetgever de kapotte lamp aan de pakketdienst afgeven. De webwinkelier heeft de plicht deze te verwerken. Dat doen ze overigens niet.

Daarom volgend jaar graag geen rapport van EY onder de naam ‘De Green Mile’ maar ‘De Blind Eye’ (Dat klinkt macaber, maar dat is de titel 'Green Mile' ook. Dat is namelijk de gang van een in Amerika ter dood veroordeelde naar de elektrische stoel).

PDF van het volledige EY rapport

tekst Jan Bom

Downloads

Meer info download je hier:

De Green Mile, onderzoek webwinkels EY (3337 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier