Agriterra: De voordelen van rechtstreeks inkopen
Voor Nederlandse ondernemingen wordt het steeds aantrekkelijker om producten direct af te nemen van kleinschalige boeren en hun organisaties in ontwikkelingslanden. Dat is de boodschap vanAgriterra-directeur Kees Blokland. “Rechtstreeks inkopen bij coöperaties levert een prijsvoordeel op. En je krijgt er een verhaal bij over de boeren en hun product.”
De hobbels en de successen van sustainable sourcing komen aan bod tijdens een door Agriterra – in samenwerking met IDH en Solidaridad – georganiseerde bijeenkomst op 29 mei in Den Haag. Ondernemingen als Maas, Riedel, Cargill en Fair Trade Original zullen er verhalen over hun ervaringen.
In de nieuwe P+-Special geven zij vast een voorproefje van hun ervaringen.
Agriterra is actief in zestien landen, waar het boerenorganisaties- en coöperaties helpt zich te professionaliseren. Door als intermediair te fungeren wordt het ook voor Nederlandse mkb-bedrijven eenvoudiger rechtstreeks in te kopen bij de boeren.
Volgens Blokland zullen landen ook steeds vaker eisen dat bedrijven er niet alleen maar producten weghalen, maar ook ter plekke waarde toevoegen. “Alleen maar producten halen en elders waarde toevoegen levert geen license to produce op. Productielanden eisen steeds vaker lokale verwerking. Cacao in West-Afrika, koffie in Peru. Die trend is onstuitbaar. En daar moet je lokale boeren bij betrekken.”
Een goed voorbeeld is Maas, leverancier van bedrijfskoffie- en theemachines. Het bedrijf wil z’n klanten lokaal verwerkte producten aanbieden. Nadat het al eerder investeerde in een Ethiopische koffiebranderij, werkt het nu met Agriterra aan de professionalisering van een coöperatie van 200 Nepalese theeboeren. Hun high premium thee is vanaf september hier verkrijgbaar. Volledig in het land van herkomst is geproduceerd. Van het groene theeblaadje tot de verpakking.
Vruchtensappenproducent Friesland Campina Riedel en voedselbedrijf Cargill werken al langer met lokale boeren. Met steun van IDH en Solidaridad werken zij aan betere leefomstandigheden voor de boeren, door het professionaliseren van hun productie. Hoe lastig dat is, en wat het oplevert, vertellen vertegenwoordigers van beide bedrijven in de Special van P+.
IDH en Solidaridad maken overigens kanttekeningen bij het direct sourcen bij lokale boeren. “De meeste Nederlandse bedrijven zoeken geen verse producten, maar verwerkte producten. Zij kopen niet direct in bij de boeren, maar bij verwerkingsbedrijven.” Een voorbeeld is sinaasappelsap. Er worden geen sinaasappelen ingekocht, maar vruchtensap. Jeroen Kroezen, Global Programme Manager Fruit & Vegetables, roept bedrijven op niet in hun eentje aan de slag te gaan: “Alleen door samenwerking te zoeken met andere bedrijven kun je echt impact maken.”
Toch ziet ook Aldrik Gierveld, directeur Europees Landbouw- en Visserijbeleid en Voedselzekerheid bij het ministerie van Economische Zaken, de kansen: “Voor het midden- en kleinbedrijf is het vaak verstandig rechtstreeks met boeren in die landen te werken. Veel klanten zijn op zoek naar een echt en authentiek verhaal. Dat kun je goed neerzetten in je marketing en je presentatie. De belangstelling voor die aanpak groeit. Je ziet het assortiment in supermarkten breder worden. Ook online is er steeds meer te krijgen.”
Maar, waarschuwt hij, het moet niet blijven steken in schattige initiatieven, of in een romantisch beeld van de kleine boer en kleinschalige landbouw. “Dan komt het nooit echt van de grond. Als boerencoöperaties in Colombia of Honduras via ons CBI met fruit de weg vinden naar de Nederlandse supermarkten, is dat gewoon business. Kwaliteitsgaranties zijn nodig. Is er leveringszekerheid? Hebben ze hun koelhuizen op orde? De consument haakt af zodra er iets niet deugt. Of als er narigheid naar buiten komt, als er teveel gif is gespoten. Als dat soort dingen goed geregeld is, zie ik volop kansen.”
Op het Sustainable Sourcing Event 2017 brengt Agriterra voorlopers uit het groot- en MKB-bedrijf, non-profits en beleidsmakers bijeen om best practices en praktische tips & tricks uit te wisselen over sustainable sourcing. Aan de hand van inspirerende sprekers worden cases besproken uit de praktijk. Naast een plenair gedeelte over trends in de mondiale primaire productiesector worden er door Agriterra en IDH verschillende workshops georganiseerd die met ondernemers dieper ingaan op de commodities koffie/thee, cacao en fresh ingredients. Mauritshuis, Den Haag.
Download de P+ Special over Agriterra en de bedrijfscases