24 Nov 2013

Anniek Mauser is MVO Manager 2013

Anniek Mauser is de nieuwe MVO Manager van het jaar 2013. Alweer een vrouw. De Unilever-prinses neemt het stokje over van Annette van Waning van Vebego.

P+ beschreef eerder dit jaar waarom Anniek Mauser zo opvallend is. Ze probeert gedragsverandering bij volwassenen teweeg te brengen door kinderen in te schakelen. Op scholen krijgen leerlingen tools om het douchen van  alle huisgenoten te beperken tot maximaal vijf minuten. Zo wordt voorkomen dat alle duurzaamheidswinst bij de productie van shampoo en douchegels van Unilever teniet wordt gedaan.  Anniek verzorgde samen met haar zus Hanke op de conferentie Closing the Loop van P+ een masterclass over duurzame gedragsveranderingen. Het artikel uit P+ is gratis als PDF te downloaden.

De directeur Duurzaamheid bij Unilever Benelux kreeg te horen dat ze winnares was op het 14de Nationaal Sustainability Congres. Marjolein Demmers (Directeur Corporate Responsibility Royal HaskoningDHV en dagvoorzitter van het congres) maakte de winnaar bekend. Ze reikte de bokaal uit plus een cheque voor een geheel verzorgd weekend voor twee personen in Duurzaam Landgoed Zonheuvel in Doorn.

Advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, ondernemersorganisatie VNO-NCW en tapijttegelfabrikant Interface organiseerden deze MVO Manager van het Jaar-verkiezing voor de tweede maal. Een deskundige jury had eerder uit 22 deelnemende MVO-managers vier personen genomineerd. Naast Mauser waren dit Sander Haas (Asito), Fokko Wientjes (DSM) en Frank van Ooijen (FrieslandCampina).

De jury waardeert dat Anniek Mauser zich al meer dan een decennium op de verduurzaming van de processen én producten van Unilever richt. “Ze wil een mindset-verandering teweegbrengen, zowel bij medewerkers als bij consumenten. Haar strategie is gericht op het engageren van medewerkers om hen de stimuleren actief bij te dragen aan het genereren van duurzame groei. Hiertoe heeft ze onder andere een web- en game based tool voor medewerkers ontwikkeld en uitgerold, met wereldwijde uitbreiding op de agenda. In samenwerking met WNF en de Missing Chapter Foundation heeft ze een initiatief opgezet om het gedrag van consumenten te veranderen (gericht op watergebruik). Door zowel intern als naar buiten ambitieus en transparant op te treden, heeft Mauser de leidende positie van Unilever op het gebied van duurzaamheid en MVO versterkt. Anniek staat op plaats 36 in de recent gepubliceerde Trouw Duurzame 100.”

Folkert van der Molen, marktmanager milieu en duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV en initiatiefnemer van de verkiezing: “Met de verkiezing van MVO manager van het Jaar willen we MVO-managers inspireren. Met de vorige winnaar (Annette van Waning van Vebego) is dat volop gelukt. Zij heeft daarbij vooral het ‘People- aspect’ benadrukt. Wij gaan er helemaal vanuit dat wij met Anniek Mauser als winnaar van dit jaar ook weer een groot inspirator verkozen te hebben.”
 

Download het artikel in P+ over Anniek Mauser, zie linkerkolom onderaan.