Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
werk aan de weg
werk aan de weg
11 april 2012

Alleen duurzaamheid gaat autodealers redden

 

Autodealers maken dit jaar geen winst. Volgens de Rabobank mag op een rendement van hoogstens 0,5 procent gerekend worden. Door een duurzamer bedrijfsvoering kunnen de kosten echter wel met 25 procent omlaag.

Zou het waar zijn wat de Rabobank stelt? Dat een klant van een garage niet alleen een auto kiest, maar ook de duurzaamheid van de garage zelf laat meewegen? Dat zou heel mooi zijn. Er is voor dealers al de mogelijkheid om een certificaat ‘Erkend Duurzaam’ te behalen, bij de Bovag.

Autokopers letten nog maar sinds kort op hoe zuinig hun nieuwe karretje is, daartoe aangezet door (tijdelijke) fiscale voordelen. Autoverkopers zijn ook nog maar sinds kort gewend om met dit soort verkoopargumenten te werken. Het is dan ook geen wonder dat ondanks de steeds strengere milieuwetgeving nog weinig autobedrijven oog hebben voor de kansen die een duurzame bedrijfsvoering biedt. Dat is niet slim, want met duurzaamheid valt voor deze branche meer geld te verdienen.

Of de klant er nu wel of niet om vraagt maakt voor een positieve balans niet uit. Vloeistofdichte vloeren, energiebesparende verlichting, maar ook grip op duurzame afvalverwerking zijn daarbij belangrijk. Met een eenvoudig drie stappen plan kan het autobedrijf inzicht krijgen in de afvalstromen binnen het bedrijf. Volgens de Rabobank kunnen zo de kosten 25 procent lager uitvallen. En daardoor bestaat ook de kans dat er weer wat meer rendement is.

Nog een paar tips van de Rabobank: ‘Investeren in medewerkers, ook op het gebied van duurzaamheid. Een cursus duurzaam verkopen voor de commerciële medewerkers. HR-beleid met oog voor Arbo, diversiteit en behoud van goede vakmensen.”

En wat kan er in de verkoop beter? “In verkoopgesprekken komen thema’s als ‘Het Nieuwe Rijden’ en alternatieve brandstoffen ter sprake, ook worden klanten hierover pro-actief geinformeerd. Bij zakelijke klanten is de CO2-prestatieladder een vast onderwerp. Periodieke low cost check op afstelling, bandenspanning en slijtage.”

Waarom staat er niets over het voeren van zo zuinig mogelijke modellen of het introduceren van elektrische auto’s? Daarop hebben de dealers niet zo veel invloed. Dat ligt eerder bij de autoproducenten. Het is wel belangrijk, want 6 op de 10 consumenten geeft aan dat de aandacht voor duurzame aspecten bij aankopen de komende twee jaar zal toenemen. Dat blijkt uit het Dossier Duurzaam van GfK, DDB en b-open. Betalen voor duurzaamheid doet driekwart van de consumenten niet, alleen op voorwaarde dat er inzicht wordt gegeven in de ‘meerprijs’.

 

Downloads

Meer info download je hier:

Rabobank over autobranche (490 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier