Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
uit: Olie B. Bommel en de Hopsa's, Marten Toonder
uit: Olie B. Bommel en de Hopsa's, Marten Toonder
30 maart 2014

Autoproducenten willen duurzamer leveranciers

Dertien grote, wereldwijde autoproducenten gaan hun leveranciers structureel aansporen om duurzamer te werk te gaan. Het gaat hierbij om het handhaven van de mensenrechten, milieu, arbeidsomstandigheden en bedrijfsethiek.

De autoproducenten hebben daarvoor met hulp van non-profitorganisaties AIAG en CSR Europe deze week een declaratie opgesteld: The Automotive Industry Guiding Principles to Enhance Sustainability Performance in the Supply Chain.
 

De declaratie is ondertekend door BMW, Chrysler, Daimler, Fiat, Ford, GM, Honda, Jaguar/Land Rover, PSA Peugeot Citroën, Scania, Toyota, Volkswagen en Volvo. In Guiding Principles geven de bedirjven dat “mens en milieu voor de auto-industrie belangrijk zijn. Daarom werken we samen aan de hoogste normen om betere sociale en milieuprestaties in onze supply chain te bereiken.”

De richtlijnen werden voor het eerst ontwikkeld in 2009 door Ford, GM, Chrysler, Honda en Toyota. Daarbij werden ze geholpen door non-profit organisatie AIAG, die wereldwijd verdere verduurzaming in de maakindustrie wil aanjagen. CSR helpt AIAG sinds 2009 om de Europese autoproducenten aan boord te krijgen.

De meeste autoconcerns hebben al eigen duurzame richtlijnen opgesteld. Deze declaratie is bedoeld om gezamenlijk leveranciers aan de autoindustrie te bewegen naar meer verduurzaming, zo geeft directeur J. Scot Sharland van AIAG aan. "Autofabrikanten en leveranciers van allerlei grootte krijgen steeds meer te maken met duurzamere eisen aan materialen en verwerking, maar ook eisen aan rapportages en arbeidsomstandigheden in fabrieken. Het is dus noodzakelijk dat we gaan samenwerken en van elkaar leren door middel van het delen van best practices op het gebied van een heel reeks van onderwerpen voor onze wereldwijde supply chains," aldus Sharland.


De verklaring van de  AIAG

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier