Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 december 2011

Michelin Ecologic: Weer zelf de auto wassen

Uit het oogpunt van milieu deden autowasstraten het jarenlang beter dan de thuiswassers, met hun flacons vol chemische goedjes en siliconen. Met de nieuwe Michelin Ecologic-lijn gaan wij op zaterdag zelf weer aan de slag.

We zagen de nieuwe Ecologic-lijn bij toeval in de Makro staan, nog wel op kop van een van de schappen met autobenodigdheden. Groene doppen, groene etiketten: alleen het witte ballonnenmannetje van Michelin zwaait je nog vrolijk met een blauw handje toe. Interessante prijs ook: 6,25 exclusief BTW. Daar kan zelfs geen webshop tegenop, die pas bij de 12 euro beginnen met verzenden (zoals pixmania.nl). We namen een fles Glansshampoo mee en ook een spuitfles voor het interieur.

Op de gebruiksaanwijzing vermeldt de bandenfabriek dat de shampoo ‘biologisch afbreekbare componenten’ bevat, die in overeenstemming zijn met ‘de OESO 310 en 311-methodes’. Bij de samenstelling wordt vermeld: “Minder dan 5 procent aionische oppervlakteactieve stoffen’. Niet-ionische stoffen zitten er minder dan 15 procent in.

We volgden de gebruiksaanwijzing: scheutje shampoo in lauwwarm water. Eerste ontdekking: het fraaie sopje bleef vrijwel geurloos. Met een ecologisch product deden wij ook geen handschoenen aan en ook de handen voelden anders aan dan vroeger met shampoo. Het leek alsof er toch ook iets van glansbestanddelen op je handen achterbleven, die de huid stroef doet aanvoelen.

Over de waskwaliteit ook geen klachten. Hardnekkig vuil, zoals wat teerachtige spetters bij de voorwielen, gingen er met wat steviger poetsen ook van af. De altijd smerige wielkasten kregen we met de afwasborstel ook weer glanzend nieuw. Na het afzemen ook mooi strak en glanzend. En we hadden geluk, een paar uur na het wassen kwam de door buienradar gegarandeerde plensbui. Zou Michelin de regendruppels op de motorkap omtoveren in waterparels? Nou en of. Prachtexemplaren, waar je ook niet meer voor naar de autowasstraat hoeft, of een nabehandeling met autowax hoeft te geven. De waterparels konden we na de nachtvorst zelfs in ijsvorm van de motorkap plukken.

Ook de spuitbus met reinigingsmiddel is bevallen. Ook deze vloeistof is vrijwel geurloos. We besloten de test uit te breiden naar een hoger niveau; het bruin wordende platte aluminium toetsenbord van onze Mac. Lichtjes inspuiten, oud brillendoekje er over en het vuil van een jaar noeste arbeid vloog er van af. Als nieuw! Maar doe ons dit niet na! Vijf minuten na de reinigingsbeurt weigerde eerst de letter M, daarna de H en vervolgens begon het toetsenbord uit zichzelf aanhalingstekens op het scherm te produceren.  Blijkbaar kan het toetsenbord geen druppel vocht verdragen. We hebben de cv op 20 graden gezet en konden na twee nachtjes drogen op de radiator weer aankoppelen, ook al doet de u het niet meer.

Nog een enkele vraag. Wat beweegt de van oorsprong Franse bandenfabrikant Michelin zich op de markt te bewegen die door merken als Valma en Turtle Wax groot is geworden? We zien op de corporate website dat het concern zich lang geleden heeft aangesloten bij de World Business Council for Sustainable Development, waar onze eigen ex-TNT-topper Peter Bakker het voorzitterschap over krijgt. Deze bundeling van een kleine 200 wereldconcerns heeft een aparte groep van ondernemingen in het transport die voor hun Sustainable Mobility Project zeven doelstellingen formuleerde. De eerste daarvan luidt: ‘De terugdringing van de uitstoot andere dan broeikasgassen verbonden aan het vervoer, een wereldwijd vraagstuk op het gebied van volksgezondheid.’

Maar dat heeft nog niets met energiezuinige banden of ecologische shampoo te maken. Die uitwerking bedacht Michelin zelf, door naast een programma voor het recyclen van versleten banden ook duurzame producten en diensten in de markt te gaan zetten. Zo kom je er dus achter dat de bandenfabriek al veel langer flacons produceert om bijvoorbeeld de banden te laten glanzen of een bus om stof van de remmen te halen. De ecologische autowaslijn is daar nu bijgekomen. 

Michelin Nederland meldt ons: "De producten maken deel uit van Michelin Lifestyle Limited, een entiteit met hoofdkantoor in UK. Deze entiteit zorgt via licentiecontracten voor accessoires die de veiligheid van de automobilisten ten goede moeten komen (toestellen om de banden op te pompen, om de bandendruk te controleren, gereedschap aangepast aan extreme winters, enz.). Dankzij deze licentiepartners ontwikkelt en verkoopt Michelin Lifestyle Limited (rechtstreeks en niet-rechtstreeks) consumptieproducten die bijdragen tot het imago van Michelin als wereldleider op het vlak van banden."

We zijn dus weer thuiswasser geworden en zien het wasschuim zonder enig schuldgevoel in het putje lopen. We zijn nog stukken goedkoper uit ook. Wie beweerde er ook weer dat duurzaam altijd duurder is?

Tekst en foto: Jan Bom