Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Banker
Banker
08 januari 2015

Kleine banken blijken grote Twitteraars

Kleine banken oogsten op sociale media als Twitter de meeste sympathie. De duurzame ASN Bank blijkt naar liefst 41 procent ‘positief sentiment’ te scoren.

Uit een telling van banken.nl over de laatste twee maanden van 2014 blijkt dat alle grote banken in Nederland het van kleine banken verliezen, als het gaat om het leggen van positief contact met consumenten via sociale media.

Een relatief kleine bank als de ASN Bank oogst 41 procent aan positieve reacties, maar ook Triodos verslaat met 20 procent de grote banken als Rabobank, ABN Amro, ING en SNS Bank. Van deze groep weet de ABN Amro zelfs de meeste negatieve reacties te verzamelen, al zijn het nog niet zoveel als Binck, die de social media niet echt als reclamemedium kan beschouwen.

Nu maken de grote banken wel wat meer kans op reacties. ING telt niet minder dan 232.441 vrienden op Facebook, gevolgd door de Rabobank met 191.086 en ABN Amro met 73.221 fans. Pas op 4 komt de ASN Bank.

Hoe komt de ASN Bank dan aan dat hoge percentage positieve cijfers? Volgens banken.nl gingen er veel duimen omhoog voor de ASN Bank wereldprijs, waar tal van ondernemers zich presenteren met hun eigen plan om de wereld weer iets beter te maken. De 5 dingen-campagne van Triodos kreeg ook de duimen omhoog, ook al werd er in een reclamefilmpje toch een serieuze poging gedaan om een kikker levend te koken. Beter deed de Twitter-uiting van Triodos het op Facebook: “Bazen en grote leiders. We kunnen niet zonder. Of wel?” Dat lokte de meeste reacties uit. De Rabobank wist de meeste ‘likes’ te veroveren met de mededeling “We hebben het samen gedaan”, naar aanleiding van het Sportgala 2014.

Banken konden de gebruikers van Twitter ook met kleinere gedachtes blij maken, zoals de simpele mededeling dat het tegoed op de chipknip zou worden overgeschreven op de bankrekening. Dat vonden klanten fijn en dat lieten ze weten ook. Ook de waarschuwing dat er een nieuw tientje in omloop werd gebracht werd op prijs gesteld. (Wij kennen het verhaal van een supermarkt in Zeeland waar de kassière dit briefje pontificaal weigerde en de eigenaresse ervan beschuldigde vals geld in omloop te willen brengen).

Volgens banken.nl worden er dagelijks gemiddeld rond de 2.100 tweets over banken op het net gezet, met topdagen van bijna 4.500 tweets. Die gingen dan over de aankondiging van grote reorganisaties bij ING en ABN Amro. Die ironisch genoeg steeds meer digitale service willen bieden met minder mensen.

Wie wil meedoen met de meerderheid moet in een Tweet woorden stoppen als ‘bitcoin’. ‘vacatures’, ‘banen’, ‘storing’, ‘spaarrente’ en ‘geldautomaten’.

Hier het onderzoekje van banken.nl