Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
electric battery
electric battery
27 april 2012

Met electrische auto naar Zuid-Frankrijk

Nog even wachten en de elektrische auto rijdt naar Zuid-Frankrijk. Computergigant IBM ontwikkelt een accu die een elektrische auto 800 kilometer op één lading moet laten rijden.

Het is een van de raarste eisen aan de elektrische auto. In het normale dagelijkse verkeer is de actieradius ruim voldoende. Zeker voor woo-werkverkeer in de Randstad. Maar toch klinkt altijd het verwijt: met de batterijen kun je niet naar het buitenland. Want dan sta je daar, zonder stroom.

IBM wil het argument van deze zeurpieten uit handen slaan. De batterij van de toekomst is gewoon gebaseerd op lithium, maar de opslagcapaciteit wordt vergroot door de toevoer van zuurstof.  Doordat de batterij zuurstof in- en uitademt is het mogelijk om het beduidend kleiner en/of lichter uit te voeren. Bovendien claimen de onderzoekers een langere levensduur.

Volgens Winfried Wilcke, de onderzoeker bij IBM die het project in 2009 heeft gestart, is het scheikundige mechanisme achter de nieuwe batterij bekend. “Het gaat nu alleen om de praktische uitwerking van die theorie en daar moeten we een paar kleine hindernissen voor overwinnen”, zegt Wilcke. 

De chemische processen in de batterij zijn door IBM doorgerekend met gebruik van een supercomputer. Daarbij ontdekten de onderzoekers dat bestaande lithiumbatterijen eigenlijk met de verkeerde elektrolyten werken. Door het kiezen van een ander elektrolyt worden de prestaties van de batterij stukken beter. IBM verwacht dat de ademende batterijen net na 2020 marktrijp zullen zijn.

Wat zal het dan druk worden in de Provence...

Meer over deze uitvinding.