Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
L oreal
L oreal
26 oktober 2013

Schoonheid is het zwarte gat in MVO-denken

MVO en de cosmetica-industrie. Het gaat nooit over datgene wat de klant in de winkel interesseert: helpt dit product echt? Maakt het mij mooier, aantrekkelijker? Voel ik mij beter? Wordt mijn huid mooier, mijn haar gladder, mijn ogen stralender?

In al die jaren dat wij over de beauty-industrie lazen en schreven, ging het bijna altijd over zaken die er zittende voor de toiletspiegel niet toe doen. Ze gaan over de grondstoffen en de afkomst daarvan? Zijn ze biologisch? Zijn er dierproeven aan te pas gekomen? Of de MVO-aandacht gaat juist uit over het product na het gebruik. Zijn de ingrediënten afbreekbaar in het milieu?

Het is heel erg interessant dat L’Oréal nu duurzaamheid koppelt aan de kernfunctie van alle producten. In de volgende P+ zal daarover een interview verschijnen met de MVO-directeur van het concern Alexandra Palt. Ze werd in Parijs ondervraagt door Marleen Janssen Groesbeek, die namens DSM een presentatie verzorgde, onder meer producent van bioplastics.

Afkomstig van Amnesty International, ontkwam ook deze juriste bij de presentatie van het duurzaamheidsprogramma ‘Sharing beauty with all’ niet aan het afvinken van de ‘gebruikelijke’ MVO-aandachtspunten. Omdat ze zo vergaand zijn, sommen we ze toch maar even op.

Over innovatie
+ In 2020 zal innovatie ertoe hebben geleid dat 100 procent van alle producten een milieu- of een sociaal voordeel hebben.

Over productie
+ In 2020 zal de voetafdruk voor het milieu met 60 procent verminderd zijn ten opzichte van de peildatum 2005, terwijl er een miljard klanten zullen zijn.

Over consumentengedrag
+ In 2020 hebben we elke klant van L’Oréal in staat gesteld duurzame keuzes te maken die de schoonheid van de planeet ten goede komen.

Over personeelsbeleid
+ In 2020 zullen alle medewerkers van L’Oréal, waar ook ter wereld, toegang hebben tot gezondheidszorg, sociale bescherming en training.

Over toeleveranciers
+ In 2020 zullen alle toeleveranciers van L’Oréal deel uitmaken van een speciaal duurzaamheidsprogramma.

Over lokale gemeenschappen
+ In 2020 zal L’Oréal meer dan 100.000 kansloze mensen, gelijk aan het aantal huidige medewerkers wereldwijd, toegang tot werk verschaffen.

Het nieuwe ‘L’Oréal Sustainability Commitment’ is te downloaden als PDF, zie linkerkolom, onderaan.

Downloads

Meer info download je hier:

Het programma van L'Oreal (1614 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier