10 Buzzwords van de slimme toekomst
Hear! De opkomst van nieuwe technologie brengt nieuwe namen en begrippen. MVO Nederland inventariseerde de 10 meest voorkomende buzzwords.
En een buzzword is weer een omschrijving voor iets waar heel veel van wordt verwacht. En dus zeer trendy is.
1. 3D-printer
Een apparaat dat objecten produceert op basis van digitale bouwtekeningen. 3D-printers worden snel goedkoper en beter en kunnen een enorme invloed hebben op maakindustrie, architectuur en logistiek.
2. Augmented Reality
De werkelijkheid aangevuld met een extra laagje informatie, bijvoorbeeld met behulp van Google Glass of een smartphone. Informatie uit internetbronnen over bijvoorbeeld het weer, actuele verkeersinformatie of een geschiedkundig weetje worden als het ware geprojecteerd in je blikveld.
3. Big data
De immense hoeveelheid gebruikersgegevens, profielen, omgevingsdata, metingen en andere informatie die beschikbaar is en gebruikt wordt voor het verschaffen van real-time inzichten en voorspellende analyses.
4. Cloud
De plek waar je je informatie bewaart is niet langer op een harde schijf of een USB-stick, maar online, in cyberspace. Zo zijn je gegevens overal en altijd beschikbaar.
5. Cryptocurrency
Geld dat niet tastbaars is, maar alleen op internet bestaat, zoals de Bitcoin. De valuta wordt niet gecontroleerd door een centrale bank of toezichthouder, maar door software. Soms inwisselbaar voor dollars of euro’s.
6. Disruptive technology
Verstorende businesscases: een nieuwe technologie kan een hele markt op zijn kop zetten. Bijvoorbeeld Spotify (muziek), Netflix (televisieprogramma’s), Uber (taxi’s), Airbnb (overnachtingen).
7. Gamification
Ook wel serious gaming: het toevoegen van spelelementen aan de werkelijkheid, zodat klanten, patiënten, leerlingen of burgers gestimuleerd worden gewenst gedrag te vertonen.
8. Internet of things
Het internet der dingen, of 'internet of everything': allerlei apparaten, van tandenborstel en pacemaker tot fabrieken en dijken, staan met elkaar in contact via het internet en wisselen gegevens uit met de gebruiker, met de fabrikant, of onderling.
9. Smart
Slimme toepassingen die niet alleen data verzamelen of registreren, maar die ook geautomatiseerd reageren op veranderende omstandigheden en zo 'meedenken' met de gebruiker.
10. Wearables
Draagbare elektronica, verwerkt in kleding, tassen, horloges of andere accessoires om tegelijkertijd bijvoorbeeld je gezondheid en lichamelijke activiteit te registeren.