Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Biomassa van maispulp
Biomassa van maispulp
26 oktober 2012

Hoe word ik een bedrijf volgens de circulaire economie?

Bij de productie van vandaag is het een normale zaak dat afval ontstaat. Bij een bedrijf dat produceert volgens de principes van de circulaire economie niet. Wat is de routekaart?

Michel Schuurman van MVO Nederland schreef een artikel waarin hij de komst van de circulaire economie analyseert, met tal van voorbeelden. Interessant is de routekaart die hij bij de conclusies opneemt. Hij ziet daarin drie belangrijke etappes om gebruikte grondstoffen keer op keer opnieuw te gebruiken.

P+ biedt dit artikel als READER aan: zie linkerkolom onderaan.

Hieronder volgt een bewerking van dit plan in 3 etappes:

Etappe 1
+ Voer energie-efficiënte maatregelen door
+ Optimaliseer het productieproces
+ Dring materiaalgebruik terug met eco-efficiënte maatregelen
+ Verminder afval

Etappe 2
+ Maak een productanalyse met een LevensCyclusAnalyse (LCA)
+ Analyseer waar in de productie de meeste energie verloren gaat
+ Onderzoek met stakeholders waar aanpassingen gewenst zijn
+ Formuleer opnieuw de ‘Business case’, de eigen waardecreatie.
+ Bepaal opnieuw de Key Performance Indicators (KPI’s)
+ Schakel over op groene stroom en groen gas
+ Innoveer door los te komen van vaste afhankelijkheden
+ Communiceer transparant over de genomen stappen

Etappe 3
+ Ga samenwerking aan ter realisatie levenscyclus grondstoffen
+ Maak van het herwinnen van grondstoffen een ontwerpprincipe
+ Breidt de eigen ‘business case’ uit naar ketenpartners
+ Schakel over op lokaal geproduceerde groene stroom of gas
+ Biedt consumenten producten aan die ‘herwinbaar’ zijn
+ Verwerk teruggenomen producten in technische of biologische kringlopen
+ Wijzig klantrelaties van verkoop naar service


Schuurman heeft hier een laatste advies bij: maak alle medewerkers mede-eigenaar van deze transformatie. Hij stelt: “De essentie van elke transformatie zit hem in de vaardigheid verandering teweeg te brengen en door te voeren. Ook al wordt er in deze routekaart steeds gesproken over ondernemingen, deze  bestaan niet uit bedrijfslogo’s, maar uit mensen. De essentie van een succesvol veranderproces zit hem dan ook in de vaardigheden om een mens in te laten zien dat verandering zinvol en waardevol is. Iedereen heeft een rol te spelen in deze transformatie van onze tijd door keer op keer een stap te nemen. Eén gesprek, één actie of één essay per keer. Of, zoals wijlen Ray Anderson – oprichter en CEO van wellicht het meest getransformeerde bedrijf ter wereld, InterfaceFlor – het verwoordde: ‘Organisatieverandering gebeurt medewerker voor medewerker, één hart per keer’.”

Michel Schuurman (1973) werkt als Programmamanager bij MVO Nederland waar hij verantwoordelijk is voor het opzetten en begeleiden van programma’s en samenwerkingsverbanden rondom milieugerelateerde vraagstukken.In het verleden werkte hij onder meer als Managing Consultant Sustainability & CSR bij Capgemini en was hij mede-eigenaar van duurzaamheidadvies en –programmabureau icentials.

Michel Schuurman op website MVO Nederland

 

Downloads

Meer info download je hier:

Routekaart Circulaire Economie (3468 kb)