MVO Nederland biedt bedrijven Climate Makeover
In Parijs presenteren wereldconcerns hun bijdrage om de opwarming van de aarde te stoppen. In Nederland helpt MVO Nederland ‘kleinere’ organisaties om 100 procent klimaatneutraal te worden door middel van een Climate Makeover.
De nieuwe P+ presenteert 4 van deze organisaties. Het zijn de Stichting ZOA, gemeente Leiden, Iedema Projectstoffering en bouwbedrijf Vrouwe. Deze MKB-ers en deze stad worden een jaar lang geadviseerd door Rob van der Rijt, namens MVO Nederland en het Klimaatplein.
De Climate Makeover is in het leven geroepen om aandacht te trekken voor de Nederlandse Klimaatcoalitie, een initiatief van MVO Nederland, Natuur en Milieu, Het Nederlandse Klimaatverbond en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Deze coalitie bestaat uit deelnemers die het wat rustiger aan kunnen doen dan de winnaars van de Climate Makeover: uiterlijk 2050 zullen zij klimaatneutraal zijn.
Hoe gaat het deze coalitie? Inmiddels hebben ruim 300 organisaties zich aangemeld, vertelt Vincent van Marle (1985), projectmanager bij MVO Nederland. “We hebben een heel mooi fundament aan deelnemers. Een diverse mix, grote en kleine organisaties die de kar trekken.” De Klimaatcoalitie heeft een online platform waarop deelnemers kunnen inspireren en geïnspireerd kunnen worden met duurzame casussen, rechtsreeks uit de praktijk. Dat staat nu nog allemaal door elkaar heen, maar op termijn moet dat per branche verdeeld worden, zodat iemand uit de energiesector geen casus uit de bakkerswereld voorgeschoteld krijgt. Hoewel de branches vaak ook nog een hoop van elkaar kunnen leren, geeft Van Marle toe.
Hoe willen de 4 koplopers misschien al binnen een jaar de doelstelling bereiken, waarover de onderhandelaars in Parijs ‘ergens in deze eeuw’ nog een tijdstip moeten kiezen, zoals misschien 2050. Rob van der Rijt geeft zijn eerste commentaar.
Stichting ZOA wil minder vliegreizen
Rob van der Rijt over deze Makeover: “ZOA heeft een probleem met de vliegreizen. De hulpverleners moeten vliegen, daar kun je niet omheen. Maar wat Stefan zegt klopt zeker, er moet kritisch gekeken worden naar de noodzaak van die vluchten, hoewel ik verwacht dat die er vaak wel zal zijn. En vliegreizen hebben helaas een enorme footprint. Soms is het mogelijk veel winst te boeken met het beter op elkaar aan laten sluiten van vluchten. Een lange vlucht veroorzaakt namelijk minder uitstoot per kilometer dan een korte vlucht.”
Bouwbedrijf Vrouwe BV wil tips over bedrijfsvoering
Rob van der Rijt over deze Makeover: “Wanneer je naar de eigen organisatie van het bouwbedrijf kijkt dan zie je dat stroom- en gasverbruik een groot gedeelte van de CO2-voetafdruk veroorzaakt. Wanneer we starten met het reduceren van dat verbruik en vervolgens het restant groen inkopen dan is al een groot gedeelte van de impact verdwenen.”
Gemeente Leiden wil ook eens op een duurzaamheidslijstje
Rob van der Rijt over deze Makeover: “De gemeente Leiden is de moeilijkste van de vier winnaars. Een enorme organisatie. We zouden kunnen starten met de oude gemeentelijke gebouwen te verduurzamen. Het stadhuis bijvoorbeeld. Niet direct een megalomaan project starten, dan worden de kosten torenhoog. Ik heb in het verleden meerdere gemeentes geadviseerd, en weet dat het behoorlijk uitmaakt wie de wethouder is. In Tilburg zit er een die zelf ook intrinsiek begaan is met duurzaamheid en dan zie je dat het vleugels krijgt binnen zo’n gemeente.”
www.leiden.nl
Iedema Projectstoffering wil duurzame koploper worden.
Rob van der Rijt over deze Makeover: “Ik verwacht dat bij Iedema het vervoer een groot deel uitmaakt van de CO2-voetafdruk. Dan wordt het interessant om te onderzoeken of er logisch, zuinig en duurzaam gereden wordt. We moeten kijken of de routes beter op elkaar afgestemd kunnen worden, of de chauffeurs getraind kunnen worden om beter en duurzamer te rijden en wellicht zijn CO2-neutrale voertuigen een optie.”
PDF van het artikel in P+ over de Climate Makeover