04 Oct 2020

Corona zorgt voor tweedeling transitie bij bedrijven

Carola Wijdoogen

Corona helpt bedrijven die al aan een duurzame transitie begonnen waren. Ondernemingen die nog geen stappen hebben ondernomen hebben het nu veel moeilijker. Dat stelt Carola Wijdoogen bij de internationale en uitgebreide versie van haar eerdere handboek voor mvo-managers, dat nu “7 Roles to Create Sustainable Success” heet. Het boek wordt op 6 oktober gelanceerd met een internationaal webinar.

Recent onderzoek van de Stichting Sustainability University onder circa 100 duurzaamheid professionals wijst uit dat 62 procent van de bedrijven die al in een duurzame transitie zaten, de huidige corona crisis hiervoor kunnen gebruiken of zelfs kunnen versnellen (22 procent). Zij sorteren voor op een groen en sociaal herstel van de economie waarin zij zich willen onderscheiden. 

Het nieuwe boek van Carola Wijdoogen biedt concrete handvatten om duurzame transities in bedrijven en organisaties te versnellen. De internationale boeklancering vindt plaats op 6 oktober tijdens de Week van de Duurzaamheid met een internationaal webinar vanuit het Utrecht Science Park.

Bedrijven die nog niet of net waren begonnen lijken meer moeite te hebben met het verder verduurzamen. 83 procent geeft aan dat de crisis het verduurzamen moeilijker maakt. 

“Een duurzame strategie omzetten naar concrete actie en innovatie is voor veel bedrijven een uitdaging. Ook voor bedrijven die er al langer mee bezig zijn. Deze duidelijke tweedeling tussen bedrijven heeft mij verrast. Mogelijk zien bedrijven die al wat langer bezig zijn dat duurzaamheid juist nu kansen biedt om in de lead te blijven”, aldus Carola Wijdoogen, voormalig Directeur Duurzaam Ondernemen bij NS (2010-2019) en nu directeur van Stichting Sustainability University.

Wijdoogen schreef op basis van wetenschappelijk onderzoek, haar eigen en de ervaring van andere duurzaamheidsprofessionals een boek met concrete handvatten om duurzame transities in bedrijven en organisaties te versnellen. De internationale uitgebreide versie bevat inzichten van 25 gerenommeerde duurzaamheid professionals wereldwijd zoals Kate Raworth (Doughnut Economy), Todd Cort (Yale SOM) en internationale duurzaamheidsmanagers van SIFCA group, Levi Strauss & Co., Interface Europe, KPN, Unilever Benelux, Microsoft, Philips International B.V, DSM, Ingka Group en Google.

Er is een duidelijke businesscase voor duurzame strategieën, stelt Wijdoogen. Bedrijven die hun impact begrijpen en verbeteren, zijn bijvoorbeeld beter in staat om operationele, regelgevende en reputatierisico's te beheren, nieuwe producten te ontwikkelen en andere markten aan te boren. De internationaal overeengekomen kaders zoals de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de VN bieden een wereldwijde agenda en stellen bedrijven in staat systemen te transformeren die zowel de mens als de planeet ten goede komt. 

Ook de politieke wil is meer dan ooit zichtbaar, stelt Wijdoogen. Zo staat in het onlangs verschenen Europese klimaatactieplan dat CO2 rechten voor vervuilende industrieën verder beperkt worden. En heeft, tijdens Prinsjesdag, het Nederlandse kabinet plannen voor een Nederlandse CO2-belasting gepresenteerd. 

Voor bedrijven kan de COVID periode een cruciale fase zijn om de keuze te maken voor (het aanscherpen van) hun duurzame strategie en voorop te lopen. Om het beoogde succes te behalen is het daarbij dan wel van belang dat de strategie ook in de praktijk wordt omgezet tot concrete actie en innovatie. In het webinar ter gelegenheid van de boeklancering wordt - net als in het boek - ingegaan op de vraag wat daarvoor nodig is. Onze tip: maak even plaats in de agenda meldt alvast aan: van 16.00 uur tot 17.30 uur.

Meer over het boek “7 Roles to Create Sustainable Success”

Aanmelden voor het webinar