Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
23 februari 2016

Winst met cross-sectorale samenwerking

Alles is al uitgevonden. De uitdaging van vandaag is de unieke kennis van het ene bedrijf aan het andere te koppelen. Het heet cross-sectorale samenwerking en levert winst op.

Aan tafel gaan om samen duurzame doelen te bereiken. Dat blijkt een optimaal uitgangspunt te zijn om tòch weer te innoveren. MVO Nederland bouwt zo de ene na de andere ‘branchevreemde’ coalitie, met opmerkelijk succes.

‘Verbinding’ is het centrale begrip dat directeur Willem Lageweg van MVO Nederland alweer enkele jaren geleden introduceerde. Het bleek geen loze kreet, maar een centrale richtlijn die inmiddels een fantasievolle staalkaart aan praktijkvoorbeelden heeft opgeleverd.

Lageweg: “Door het combineren van sectoren breng je kennis bij elkaar waardoor nieuwe innovaties en nieuwe verdienmodellen ontstaan. Een mooi voorbeeld is het ministerie van Defensie dat gaat samenwerken met modebedrijven. Een traditioneel hiërarchisch bedrijf dat met oude uniformen de grondstof levert voor een nieuwe kledinglijn. Dat is een geweldige combinatie waar heel veel energie en creativiteit uit ontstaat.”

Wanneer Lageweg deze zomer afscheid neemt van MVO Nederland, laat hij met deze aanpak een erfenis achter die uniek is in Nederland. Geen enkele andere organisatie biedt zo’n breed platform van partners, waar partijen uit de meest uiteenlopende branches met elkaar gezamenlijk naar duurzaamheidswinst op zoek gaan.

Lageweg: “Wij hebben deze rol de afgelopen jaren ontdekt en ontwikkeld. We zien dat dàt de toekomst is. MVO Nederland voelt zich een echte coalitiebouwer. En dan met name: verrassende coalities. Door de sectoren heen. Door de ketens heen. Op alle kennisgebieden die denkbaar zijn.”

P+ maakte een Online Magazine over cross-sectorale samenwerking

 

Downloads

Meer info download je hier:

005-p_online_mvo_nederland_print.pdf (301 kb)