Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
World=U
World=U
03 december 2012

World=U: Wereldthema's oplossen

Acties ontwikkelen rondom wereldthema’s, laat dat maar aan jongeren over. Dat bleek tijdens de presentatie van alle resultaten van het jongerenconcept World=U, een gezamenlijk initiatief van Rabobank Foundation, Wereld Natuur Fonds (WNF) en Nederland in Dialoog (NID). Alles hierover in de nieuwe P+.

Jongeren werden uitgedaagd mee te denken over wereldvraagstukken. Hun antwoorden werden vertaald in negentien concrete acties: van een bewustwordingscampagne rondom de ‘plastic soup’ tot het neerzetten van een klimaatneutraal Experience House over duurzame ontwikkeling.

‘Je moet het enthousiasme in je tenen voelen.’ Die uitspraak van een deskundige maakte veel los in de World=U groep uit Almere, die op zoek was naar een geschikte actie rondom duurzaamheid. “Er ontstond een omslag ”, zegt de 22-jarige Chantal de Reijke. “Toen wisten we: wij gaan knallen.” Het zal de gedroomde emotie zijn van de initiatiefnemers van dit jongerenconcept. En knallen deden ze in Almere. Negen jongeren regelden een grote orka, die door een kunstenaar gemaakt was van netten om van al het winkelende publiek in Almere plastic tasjes te verzamelen. Voor de prijsvraag: ‘Hoeveel tasjes komen er in de walvis terecht?’ kregen ze drie prijzenpakketten van de plaatselijke middenstand. Begin september stonden ze in de binnenstad van Almere en vroegen iedereen een plastic tas in de orka te stoppen in ruil voor een duurzame tas. Een brassband en een dansgroepje boden zichzelf aan de dag op te vrolijken en zo ontstond “een supergave actie”, zegt Chantal.

Het World=U programma, dat in januari van start ging, moest een inspirerende ontdekkingstocht worden voor jongeren tussen de zestien en 25 jaar, waarin ze tot concrete bijdragen zouden komen voor een betere wereld. “World=U is heel geleidelijk ontstaan”, zegt Lieke Verhofstad van de Rabobank Foundation. “We waren op zoek naar een manier om onze relatie met jongeren te versterken en verduurzamen. We willen jongeren boeien en binden. Op lokaal niveau liepen al een aantal jongeren initiatieven en we gingen op zoek naar een rode draad waarin we alle banken konden betrekken.” Samenwerking met WNF en NID was bijna vanzelfsprekend, omdat de Rabobank met beide partijen al langer samen optrokken.
Na een flinke voorbereiding, waarbij de lokale Rabobanken onder meer de werving onder jongeren voor hun rekening namen, startte in januari World=U met 250 jongeren, verspreid over negentien regio’s. De thema’s waaruit de jongeren konden kiezen stonden vooraf vast: de effecten van klimaatverandering, duurzame voedselketens en de ongelijke verdeling in de wereld.  Ze werden begeleid door adviseurs van NID, zoals Saar Francken in Almere. “We hebben het proces begeleid tot aan het moment dat de jongeren hun actie kozen”, zegt Francken. “Maar daarna hebben ze alles zelf geregeld, zoals de bedoeling was.”

Rondom de drie thema’s werden locaties gekozen bij relaties van de Rabobank waar dialogen konden plaatsvinden. Zoals een biologisch-dynamische boerderij waar de koeien uitsluitend bedoeld zijn om de weilanden af te grazen en om het land te bemesten. Daar werd gesproken over duurzaamheid en voedsel. “Uit elke bijeenkomst kwamen dromen en ideeën, die we hebben verzameld. De jongeren bleven twijfelen over twee opties: een ‘do it yourself’-festival, waarbij de bezoekers bijvoorbeeld hun eigen energie zouden opwekken en lege bekertjes zouden verzamelen. Ook het verzamelen van plastic tasjes was toen al een idee.”

Lees verder… Gratis download PDF van dit artikel uit P+. Zie linkerkolom, onderaan.

Tekst Astrid van Unen

Downloads

Meer info download je hier:

P+ Artikel over World=U (507 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier