Dreamliner van Arke levensreddend
De nieuwe Dreamliner van Arke kan met ledjes een zonsopkomst stimuleren. Of juist een disco nabouwen. Aantoonbaar gezonder is de extra zuurstof en luchtvochtigheid voor passagiers. Dat kan levensreddend zijn.
Arke (TUI) is de eerste touroperator in Nederland die dit gloednieuwe vliegtuig in gebruik neemt, onder andere voor vluchten naar Curaçao, Bonaire, Aruba en Turkije.
Natuurlijk moeten wij van P+ eigenlijk als eerste melden dat deze nieuwe ‘kist’ van Arke maar liefst 20 procent minder brandstof en CO2 verbruikt per passagier. Het geheim van deze besparing is de inzet van motoren die 15 procent zuiniger en schoner zijn dan soortgelijke motoren. De besparing komt daarnaast door het lagere gewicht van het toestel dat te maken heeft met de gebruikte materialen waarmee het vliegtuig is gebouwd. In plaats van aluminium paste Boeing, net als Airbus overigens, carbonvezel toe voor de opbouw van het vliegtuiggeraamte. Dat is lichter en sterker dan metaal, corrodeert niet en slijt niet.
Die ‘botten’ van het vliegtuig zie je als passagier natuurlijk niet, zoals je die ook niet bij een mens ziet. Maar de gevolgen zijn wel zichtbaar. Spectaculair is bij de start de iets op en neer bewegende vleugels, het smooth wing design. Dat scheelt volgens de piloot alleen al 60 liter kerosine op een enkele vlucht. Een ander effect: door het sterkere materiaal zijn de raampjes om naar buiten te kijken groter.
Maar de werkelijke doorbraak is de hogere druk in de cabine die door de carbonbeplating mogelijk wordt gemaakt. Dat betekent dat passagiers meer zuurstof kunnen opnemen. Vooral tijdens heel lange vluchten kan dat wel eens levensreddend zijn.
Onderzoekers hebben de risico’s aangetoond van het ontstaan van een longembolie, vooral bij mensen die aan het raampje zitten en urenlang niet bewegen of te weinig water drinken. Nabestaanden van passagiers die de lange vlucht van Australië naar Groot-Brittannië niet overleefden, spanden hierover zo'n tien jaar geleden zelfs een rechtszaak aan. Door vliegtuigmaatschappijen wordt daarom deze klacht wel gemeld op websites, zoals de KLM dat netjes doet. Ook wordt aangeraden veel water te drinken. Maar het risico wordt zeker niet aan de grote klok gehangen.
En dat hoeft –waarschijnlijk- ook niet meer voor de nieuwe generatie vliegtuigen, waar de Dreamliner toe behoort. De cabinedruk in het vliegtuig van Arke is hoger dan in oudere verkeersvliegtuigen. Normaal voelt het in een vliegtuig alsof je op 2400 meter hoogte bent, in de Dreamliner lijkt alsof je die bergtop al een stuk naar beneden bent geskied en nog maar op 1800 meter hoogte bent, zowat in het dal dus. Door deze hogere cabinedruk neemt het lichaam 8 procent meer zuurstof op in het bloed. Omdat carbonvezels niet roesten, kan de luchtvochtigheid in het toestel bovendien veel hoger zijn. Dat betekent dat er een einde komt aan uitdrogingsverschijnselen tijdens lange intercontinentale vluchten. Passagiers komen daardoor veel frisser, uitgeruster en bovenal zonder een vermeende hartaanval aan op hun bestemming.
Alle reden dus om de ambient-feestverlichting bij Arke vol aan te zetten. De directie is maar wat trots zowat een jaar op de KLM vooruit te lopen, die nog tot volgend jaar op de bestelling moet wachten. Arke zelf krijgt er overigens in de tussentijd zelf ook nog twee nieuwe bij.
Omdat er nog zoveel meer duurzaamheidskenmerken te melden zijn, beschrijven we in het septembernummer van P+ alle toegepaste materialen. Het zijn er zoveel…
Nog eentje dan. Het vliegtuig is zo aangenaam stil, dat je maar moet hopen dat de buurvrouw voor je haar krijsende baby eens een keer de borst geeft. Of zo. De Dreamliner is 40 procent stiller.
De laatste. Al eens van een papierloze cockpit gehoord? Wij zagen met eigen ogen, na een rondje heel laag boven Nederland te hebben gevlogen, dat de piloten inderdaad nauwelijks meer papier gebruiken.
De bestemmingen van de Dreamliner van Arke
Abonneer op P+ en ontvang het septembernummer met ons verslag