Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Dianne te Mebel
Dianne te Mebel
16 september 2012

Duurzame kapper: Meeste klanten hebben lang haar

Duurzaamheid in het kapperswezen, waarom niet? Dianne te Mebel is met haar duurzame, Amsterdamse Instituut voor Haar & Gezondheid een pionier. 

Ze heeft het na tien jaar nog steeds niet makkelijk: "Het is vechten tegen de bierkaai."

Driekwart van haar klanten hebben lang haar. Waarom weet ze niet precies, maar duurzaam kapster Dianne te Mebel denkt dat het iets met haar bedrijfsvoering te maken heeft: "Ik werk alleen met natuurlijke producten. Dat levert me boeiende, leuke klanten op. Ze houden van makkelijk, van echt. Geen bijzondere coups, geen coup soleil, geen hippe piekjes, maar puur natuur."

Duurzaamheid in de kapperswereld: de meeste collega's moeten er nog steeds niks van hebben, zo merkt Te Mebel na tien jaar 'knokken': "Ik nodig ze wel eens uit hoor bij mij in de zaak, maar het eerste dat er dan gezegd wordt is ' ja het dekt niet, hè.' En dan kan ik zeggen dat dekking ook niet bij iedereen nodig is, dat dit juist een heel natuurlijke uitstraling geeft, dat het zo mooi staat, maar dan zijn we altijd uitgepraat."

Voor Te Mebel was het geen moeilijke keuze om in 2001 voor duurzaam te gaan: "Ik kreeg, , allergische reacties van de verf die ik gebruikte, net zoals 3000 andere collega’s dat ook elk krijgen. Ik zocht een alternatief. Ik vroeg me af hoe ik me kon onderscheiden van de 18.000 kappers in Nederland die allemaal met chemische producten werken. Waar krijg je nou geen allergieën van en is niet slecht voor het milieu? En toen ontdekte ik de biologische shampoo en natuurlijke verf."

Het 'ei van Columbus' zo noemt ze haar concept, dat inmiddels is verworden tot een heus Instituut voor Haar & Gezondheid.

In dat instituut knipt ze haar klanten en voorziet ze hen van kennis, over de producten die ze gebruikt die ook te koop zijn in haar webshop. Zo zijn de shampoo, conditioner, styling en finishing die ze gebruikt van Purepact: "Ze bestaan uit puur biologische, organische ingrediënten en essentiële oliën uit bloemen, planten, kruiden en fruit. Ze bevatten geen dierlijke ingrediënten en zijn niet op dieren getest en natuurlijk wordt de verpakking gemaakt van hergebruikt materiaal. Alle producten van Purepact zijn geschikt voor mensen die allergisch zijn."

De haarzeep is helemaal bijzonder: gemaakt van het aroma van een combinatie van twee soorten bloemen afkomstig van 'een boerderijtje in Frankrijk' en natuurlijk geheel biologisch.

Ze is trots op haar Henna Starterspakket, een pakket met daarin een zakje hennapoeder, een duurzame warmtecap, een emaille bakje, een brede verfkwast, een streng salonwatten en een gebruiksaanwijzing, speciaal voor mensen die kennis willen maken met henna. En dan is er de Dry To the Max, een door haar zelf bedacht hittebestendig hoesje voor op de föhn. "Je haar blijft bespaard van beschadiging en uitdroging van overmatige hitte."

Dat kappers zo moeilijk zijn over te halen om natuurlijke producten te gebruiken, komt volgens Te Mebel ook door de dominantie van de grote shampoomerken: "Kappersscholen zitten vaak vast aan wurgcontracten van bijvoorbeeld L'Oréal en dan is het moeilijk om daar als Calimero tussen te zitten."

Met haar instituut wil ze mensen beter voorlichten over de chemische stoffen die vaak nog in haarproducten zitten: "Veel consumenten denken dat ze natuurlijke producten gebruiken, maar in werkelijkheid zitten er chemische stoffen in. Bovendien vind ik het echt onvoorstelbaar dat vrouwen nog steeds hun haar kapot maken met chemische haarverf. Ik wil deze vrouwen laten zien dat het ook anders kan!"

De website van Dianne te Mebel

Een bericht van Marianne Lamers

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier