Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
rijstoogst mislukt
rijstoogst mislukt
25 september 2016

East-West Seed redt Thaise rijstboeren

East-West Seed is de winnaar geworden van de allereerste CSR-aanmoedigingsprijs van Plantum, de branchevereniging van zaadbedrijven in Nederland. Het bedrijf helpt Thaise rijstboeren over te stappen op gewassen die minder water nodig hebben, om zo de dramatische gevolgen van de al jarenlang aanhoudende droogte op te vangen.

De jury bestond uit de oud-directeur van Plantum, Anne ten Brummelhuis van MVO Nederland en Jan Bom, hoofdredacteur van P+ People Planet Profit.

Rijst groeit in water. Door opwarming van de aarde is dat ook in Thailand steeds minder beschikbaar, waar de natte periode (monsoon) steeds minder regen brengt. Het is een ramp voor de Aziatische rijstboertjes, die al vele generaties lang op traditionele wijze hun akkers verbouwen. Mislukte oogsten, geen opbrengsten en daardoor dramatisch persoonlijk leed.

East-West Seed helpt deze boeren samen met de Thaise overheid over te stappen naar gewassen die wel bij de drogere weersomstandigheden kunnen worden geteeld. Er is een campagne ontwikkeld waarbij boeren stap-voor-stap worden geholpen bij een overstap naar een ander gewas. De zeven nieuwe lokale groente-variëteiten zijn: watermeloen, sweet Corn, waxy corn, pompoen, komkommer en ‘yard long bean’.

De overstap is campagnematig aangepakt. East-West Seed biedt een speciale ‘Cope-with-the-drought Magic Box’ aan via tentoonstellingen en bezoeken aan boeren. De box bevat informatie over het watergebruik van de zeven groente gewassen, vergeleken met dat van de dorstige gewassen rijst, cassave en suikerriet. Naast teeltinstructies krijgen de boeren ook kleine proefzakjes met de zaden van de zeven gewassen.

Er zijn ook ‘voorbeeldboeren’ geselecteerd om veldproeven te doen. De resultaten worden met op een speciale bezoekersdagen met andere boeren bekeken. Volgens East-West Seed heeft deze aanpak ‘tot een enorme support’ bij de overheid geleid. Inmiddels loopt de campagne al in bijna 40 provincies en zijn al bijna 9.000 boeren aan het uitproberen. De zaadverkoop is daardoor met 25 procent gestegen.

De belangstelling onder de Thaise media is enorm geweest, met 13 artikelen in kranten en negen uitzendingen op tv.

De gedeelde tweede prijs ging naar het alweer tien jaar lopende project ‘een schooltuin voor de basisschool’ van Guus Droesen in het Limburgse Leudal, mede mogelijk gemaakt door Bayer. Gipmans Planten is het eerste bedrijf in de zaadsector die met een ISO 26000 Zelfverklaring het bedrijf heeft doorgelicht op op duurzaamheid. Het is een vrijwillige manier om inzichtelijk te maken wat er al is gebeurd, en vooral welke nieuwe stappen gezet moeten worden om de bedrijfsvoering en de producten verder te vergroenen.

Plantum reikte de prijs deze week uit tijdens de jaarvergadering.

 

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier