Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
voorjaarsschoonmaak
voorjaarsschoonmaak
12 april 2012

Voorjaarsschoonmaak: Ecover of EcoVision?

Tijd voor de voorjaarsschoonmaak. Alle muffe matrassen naar buiten. Lekker luchten. En dan fris soppen. Duurzame schoonmakers hebben nu een keuze tussen Ecover en het supergeconcentreerde EcoVision.

Voorjaarsschoonmaak doet denken aan oma’s tijd. Vroeger begon het bij alle huisvrouwen te kriebelen, als de eerste zonnestralen door het huis schenen en alle rondvliegend stof ineens zichtbaar werd. De kolenkachel ging naar zolder en na een hele winter stoken was het hele huis stoffig. Systematisch gingen moeders van kamer tot kamer, beginnend op zolder en langzaam naar beneden. Dagenlang duurde het, want zelfs de gordijnen moesten gelucht.

Is al dat schrobben verleden tijd? Niet dus, als we de blog van Marina Schriek lezen. Zij is mede-organisator van Clean Drinks in Breda, een netwerkborrel voor young professionals. Ze schrijft: “Afgelopen weekend kreeg ik de geest. Ik ben lekker wat gaan poetsen. Eerst een wasje aangezet en eigenlijk zonder voorgenomen plan eerst even de schuifdeur afgedaan. Die zag er zo stoffig uit, zag ik opeens. Toen was ik toch bezig en van het een kwam het ander. Ik ben als een witte tornado door het huis gegaan. Tussendoor af en toe een kleine pauze voor een bakkie van het een of ander.”

Zit het in onze DNA? Is het ook weer iets in ons brein waar we volgens Swaab geen enkele controle op kunnen uitoefenen? We lezen verder over Marina:  “Het valt me op dat ik hier zo enorm vrolijk van word. Hoe zou dat toch komen?”

Dan komt de aap uit de mouw. De voorjaarsschoonmaak is aan een revival toe omdat er goede ecologische schoonmaakmiddelen op de markt zijn. Ecover is de pionier op dit gebied. Het merk rukt gestaag op in de schappen, ook in die van groothandels voor het zakelijke gebruik. Maar Marina vond een alternatief: “Ik heb alle vertrouwde supermarktproducten in de kast laten staan en ben met mijn Hara doekjes aan de slag gegaan. Soms is er wat meer nodig dan alleen een doekje en wat water. Daarom ben ik een poos zoekende geweest naar alternatieven voor al die milieu belastende producten uit de supermarkt. Die zijn niet alleen niet goed voor de natuur maar ook niet voor onszelf. Gelukkig heb ik die ook gevonden. Het merk EcoVision heeft een heel scala aan producten. Ze zijn volledig biologisch afbreekbaar, brengen geen schade toe aan het milieu. Ik heb ze zelf getest, ze zijn prettig in het gebruik en ruiken nog eens lekker ook. Wat wil een mens nog meer?! Dus mijn huis is schoon, ruikt fris, en ik….. tja, ik ga zo even douchen, dan ben ik ook weer schoon en fris.”

Leuke blog van Marina, want onder de douche verspilt ze geen tijd met zingen, maar vraagt ze zich af waar dat onbedwingbare gevoel van voorjaarsschoonmaak toch vandaan komt. Haar conclusie: “Huishoudelijk werk heeft een therapeutische werking. Want terwijl je je huis aan kant brengt, breng je ook je hoofd aan kant en na gedane arbeid, krijg je een dubbele beloning: een huishoudelijk klus die afgerond is en het goede gevoel over jezelf dat daar bij hoort. Strijken, stofzuigen, ramen lappen, al dat soort dingen, helpen te om te ‘aarden’. De moderne kenniswerker van nu, zit meestal in z’n hoofd. Klusjes waarbij je je handen laat wapperen, halen je uit je hoofd. Met het schoonmaken / opruimen, focus je je op iets anders dan ingewikkelde denkprocessen en dat creëert ruimte in je hoofd en dat voelt als ruimte in je hele lijf. En daar gaat je hart van zingen!”

Marina waarschuwt ook: “Laat je niet afschrikken door een iets hogere prijs van een fles EcoVision, ik doe al driekwart jaar met mijn fles en het einde is nog niet in zicht. Wel even aan denken: een heel klein scheutje is meer dan zat!

Uiteraard voert Rob Bos van de webshop Eco-logisch beide producten in zijn assortiment. Ook hij is erg gecharmeerd van EcoVision, dat in Nederland wordt gemaakt. “Zij zijn begonnen na de kritiek op het afzinken van het boorplatform de Brent Spar door Shell. Op de offshore-platforms wilden ze milieu-vriendelijker gaan werken, ook als ze schoonmaakten en het water gewoon in zee terugliep. Toen is een natuurlijke reiniger ontwikkeld, waar nog nauwelijks water in zat. Want: dat moet je maar verslepen en wie gaat er nou water naar de zee dragen?”

Het bedrijf is op zoek naar nieuwe doelgroepen. Bos: “EcoVision is de zakelijke schoonmaakmarkt aan het ontwikkelen. Het probleem is alleen dat ook professionele schoonmakers de neiging hebben een hele kop in een emmer water te gooien, terwijl een dopje al voldoende is. En dan is het een duur middel. Bij de Rotterdamse tramwegmaatschappij RET hebben ze daarom zelfs een speciale mechanische verdunner gefabriceerd, die de juiste verhoudingen kiest. En consumenten hebben hetzelfde probleem. Wij kopen liever veel water in de supermarkt en gaan lekker vaak op en neer, om weer een nieuwe fles reiniger te kopen. Je bent echt veel zuiniger uit met een grote fles concentraat.”

De fles geconcentreerde Eco-Vision Totaalreiniger kost 8,13 euro bij de webshop van eco-logisch.nl, exclusief bezorgkosten. Een allesreiniger van Ecover is goedkoper en kost 2,99 euro per stuk, exclusief verzendkosten. Ook met dit middel zijn een of twee doppen voldoende voor 5 liter fris ruikend schuim.

EcoVison bij Eco-logisch

Ecover bij Eco-logisch

Column Marina Schriek
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier