Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Ekoplaza Erik Does
Ekoplaza Erik Does
23 november 2012

Ekoplaza: Duurzaamste merk naar de 75 vestigingen

Praat met directeur Erik Does (1969) van EkoPlaza en hij moet even goed nadenken hoeveel vestigingen er de afgelopen weken zijn geopend. Hoe dan ook: zijn supermarktgroeit door naar de 75 winkels in de Benelux. EkoPlaza werd deze week ook nog eens gekozen tot ‘duurzaamste merk van Nederland’.

Alle aandacht voor de collega’s van Marqt zit Does duidelijk niet lekker. Zijn familiebedrijf groeit als kool, maar als de collega’s zich ook in Rotterdam vestigen, is er media-aandacht. “Terwijl wij veel groter zijn en ook nog eens winst maken. Als je de Kamer van Koophandelstukken van Marqt opvraagt, tikt daar elk jaar een verlies van een miljoen. Komt door private equity eigenaren die veel te veel kosten. Daar hebben wij als familiebedrijf geen last van.”

Does erkent dat zijn supermarkt de enige is uit de kring van donkergroene reformzaken de Grote Sprong Voorwaarts met succes heeft gemaakt. Zijn eigen vader opende de eerste biologische winkel in Amsterdam.  “Het was mijn zakenpartner Kamphuys die voor het eerst in Bussum een moderne supermarkt met een groot assortiment invoerde. Dat was toen heel bijzonder.” Na het overlijden van de oprichter Jos Kamphuys zette Does met zijn team het expansiebeleid van moederbedrijf Dobrido voort (waaronder ook groothandel Udea valt). En dat niet alleen, het concept wordt vernieuwd. De 'oervestiging' Bussum wordt op dit moment verbouwd. “Daar gaat nu een bulldozer doorheen”, stelt Does, om aan te geven hoe rigoureus de aanpak is.

Natuurlijk is hij blij met de verkiezing tot 'Duurzaamste merk van Nederland 2012'.  Het is in EkoPlaza waar al die andere duurzame merken in de schappen staan, zoals de winnaar van vorige jaargangen, Weleda, maar ook een van de winnaars van dit jaar dr. Hauschka. De uitslag wordt ook breed gedragen, met bijna 7000 uitgebrachte stemmen.

De verkiezing is een initiatief van de website allesduurzaam.nl. Dit jaar werd de competitie voor de derde maal georganiseerd. “Stemmers wordt gevraagd een motivatie achter te laten. Opvallend is dat dit op grote schaal en zeer uitgebreid gebeurd”, melden de organisatoren trots. De stemmers hebben een duidelijk voorkeur voor merken waarin duurzaamheid in de DNA van de businessopzet zit en heel wat minder voor merken die het resultaat zijn van MVO-beleid.

De prijsuitreiking vond deze week plaats aan het slot van het Nationaal Sustainability Congres, dat ditmaal in Nieuwegein werd georganiseerd. Deze aflevering telde ook weer een prachtige opkomst met 700 deelnemers, ‘uitverkocht’ volgens organisator Folkert van der Molen. Het congres is voor vele bedrijven die zich oriënteren op MVO een uitstekende kennismaking met alles wat er in de duurzaamheidswereld speelt en biedt een goede oriëntatie op actuele discussies.

Vestigingen van EkoPlaza
Website van Allesduurzaam

 


 

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier