Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Elektrisch vliegtuig CE-liner
Elektrisch vliegtuig CE-liner
17 oktober 2012

CE-Liner: het elektrische vliegtuig van morgen

 

Kan de KLM wel stoppen met de experimenten met biobrandstoffen? Op een Duitse luchtvaartshow stond een model voor een elektrisch vliegtuig dat plaats biedt aan 189 passagiers en 1666 kilometer kan vliegen. Vanaf het jaar 2035 kan er worden ingestapt.

Van Amsterdam naar Tirana in Albanië, dan heb je op de kop af  1666 kilometer. Genoeg dus om ook de hoofdsteden van Polen, Italië, Spanje, Engeland, de Scandinavische landen en die van Polen te bereiken. Zwitserland haalt dit elektrische verkeersvliegtuig makkelijk.

Het duurt echter nog wel even voordat de CE-liner echt kan vliegen. Misschien toch niet zo’n slecht idee om in de tussentijd wat biobrandstoffen door de kerosine te blijven mengen.

Op de Luchtvaarshow in Berlijn was het toestel al te bewonderen, als fors schaalmodel. Het ziet er totaal anders uit dan de Airbussen van vandaag. De vleugels lopen sterk naar achteren en vormen zelfs een soort van spoiler die boven de cabine uitkomt. De vleugel krijgt zo de vorm van een C, die wordt afgesloten door het passagiersgedeelte. Het ontwerp is van Bauhaus Luftfahrt, die al tal van technische details wist te melden. Het opladen van de batterijen zou niet meer dan twee uur in beslag nemen. Dat is wat lang voor een verkeersvliegtuig op korte tot middellange afstanden, daarom wordt er waarschijnlijk gekozen voor een wisselpakket aan batterijen. De batterijen maken het toestel wel zwaar, bijna 30.000 kilo meer dan een Airbus A320. Het is geen slecht idee deze toestellen niet van aluminium, maar van carbon te maken. 

De CE-Liner geeft ook een volledig ander beeld dan dat van een eerder gepresenteerd elektrisch toestel, de VoltAir, ontworpen door EADS, een dochter van Airbus. De enige overeenkomst is de enorme aandrijving op de plek waar nu de staart van vliegtuigen zit.

Het is niet zonder reden dat deze twee ontwerpen dit jaar naar buiten komen. Ze passen binnen het ‘Flightpath 2050’ van de Europese Commissie, waarin doelstellingen worden geformuleerd over de prioriteiten van de research in Europa, om daarmee duurzame doelstellingen te behalen. En toch betaalbaar te blijven. Volgens de researchers va  Bauhaus Luftfahrt is dat met hun prototype zeker het geval.

Het ontwerp van de CE-Liner

Download groot beeld van CE-Liner