Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
elektrische bestelbus
elektrische bestelbus
13 mei 2015

ANWB ziet elektrische bestelauto’s nog niet

De ANWB heeft een lijst gemaakt met de zuinigste bestelauto’s. Met zuinig wordt bedoeld: het laagste verbruik. Een elektrische wagen zit er nog niet bij.

De ANWB werkte samen met de organisatie Natuur en Milieu, om de meest milieuvriendelijke selectie te maken. In totaal zijn er drie categorieën: bestelauto’s klein, middel en groot. Het zijn allen dieselmotoren.

In de categorie klein staat op 1:
Ford Transit Courier FWD 95 pk diesel
Deze heeft een uitstoot van 105 gram per km CO2 en verbruikt slechts 3,8 liter op de 100 kilometer.

In de categorie middel staat op 1:
Mercedes-Benz, Vito, 116 CDI
Deze heeft een uitstoot van 149 gram per km CO2 en verbruikt slechts 5,7 liter op de 100 kilometer.

In de categorie groot staat op 1:
Fiat Ducato 2600 GVW L1H1 2.3 MJ 130 pk ECO
Deze heeft een uitstoot van 153 gram per km CO2 en verbruikt slechts 5,8 liter op de 100 kilometer.

De organisaties geven wel een toelichting over het uitsluiten van elektrische bestelbusjes. Zo’n lijstje komt later nog…

We citeren: “Er komen zo langzamerhand wel meer elektrische bestelwagens op de markt. Naar verwachting zal er later dit jaar ook een top 10-overzicht van deze modellen gepubliceerd worden. Elektrische voertuigen kennen geen CO2-uitstoot. Het verbruik wordt vermeld in kilowattuur per 100 km (kWh/100km) of een omrekening daarvan. De milieubelasting van elektrische voertuigen is afhankelijk van de wijze van opwekking van de gebruikte elektriciteit: een elektriciteitscentrale die op kolen gestookt wordt stoot veel vervuiling en CO2 uit, terwijl elektriciteit uit windturbines of zonnecellen nauwelijks milieubelasting veroorzaakt. Gebruikt u elektrische voertuigen, dan rijdt u dus pas echt groen als deze voertuigen opgeladen worden met groene stroom. Bovendien hebben elektrische bestelwagens geen uitstoot van stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid zoals fijnstof en stikstofoxiden en zorgen ze voor minder geluidsoverlast.”

Ondernemers die vooral korte afstanden afleggen, moeten dus nog even op advies van de ANWB en Natuur en Milieu wachten. Of zelf op onderzoek uit gaan. Nissan biedt de e-NV200 aan vanaf 20.578 euro, Mercedes de Vito E-Cell, die 130 kilometer kan rijden: laadtijd 5 uur. Renault heeft de Kangoo Express ZE (Zero Emission).

De website e-Gear biedt 10 opties en daar staat de Mercedes nog niet eens bij, maar weer wel diverse modellen van Fiat.

Hier de diesels van de ANWB en Natuur en Milieu

 

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier