Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
SpaceX raket Falcon
SpaceX raket Falcon
16 september 2015

TenCate de ruimte in met Elon Musk

In de nieuwe P+ het levensverhaal van Elon Musk van Tesla, die naar Mars wil. In zijn huidige Falcon 9 raket zitten onderdelen van TenCate.

Elon Musk (1971) van Tesla bouwt zelf ontworpen raketten. Zijn bedrijf SpaceX verzorgt nu al succesvol commerciële transporten naar de ruimte. Het is de opmaat voor zijn reis naar Mars.

Er bestaat vermoedelijk geen ondernemer op deze planeet die er zo’n extreem bedrijfsdoel op nahoudt als Elon Musk, bekend als de eigenaar van Tesla Motors. Het jongetje dat ooit bang was in het donker, wil de duisternis van outerspace trotseren om naar planeet Mars te reizen. Hij wil er een menselijke nederzetting stichten.

Inmiddels runt hij het eerste commercieel succesvolle ruimtevaartbedrijf, SpaceX. Het bedrijf bestond al voordat hij CEO van Tesla werd, de research van beide bedrijven wordt echter uitgewisseld. Zijn raketten vervoeren onder andere vrachten naar ruimtestations.

Onder andere de Falcon 9 raket bestaat deels uit zogenaamde ‘thermoset composietmaterialen’ oftewel vezelversterkte kunststoffen. Ook onderdelen van vliegtuigen, zoals de nieuwste Airbus, hebben onderdelen met daarin sterke maar superlichte composieten, ook van TenCate. De Amerikaanse tak van dit concern levert aan Musk.

De Falcon 9 is een 7,2 meter hoge raket, die uiteindelijk ook mensen naar de ruimte kan vervoeren. En terug, natuurlijk. Daarmee wordt tot nu toe met onbemande capsules mee geëxperimenteerd. Doel is de capsule op dezelfde plek terug te krijgen als waarvandaan gestart is: de lanceerbasis.

P+ schrijft een biografie van deze man, die de 'it man' is van Silicon Valley, na de dood van Apple-topman Steve Jobs.

Uit het blad: "Als jonge jongen smulde Musk al van science-fictionboeken. Het buitenaardse fascineert hem en het stoort hem dat de Amerikaanse luchtvaartindustrie is blijven steken in de technologie van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Dus doet een Musk wat een Musk moet doen: hij gaat zelf raketten bouwen onder de vlag van een nieuw opgericht bedrijf: SpaceX. Het wordt een onderneming die uiteindelijk zal uitgroeien tot Amerika’s eerste commerciële raketonderneming die – veel goedkoper dan good old NASA – een belangrijk deel van het ruimteverkeer voor haar rekening zal nemen. Hij doet het veel beter dan NASA, beter dan Boeing en Lockheed omdat hij alle onderdelen zelf maakt en daardoor veel goedkoper diensten in outer-space kan aanbieden.

Rode draad door al zijn activiteiten: een groot geloof in de kracht van de energie die de zon ons brengt. We moeten ons realiseren, zegt hij, dat de zon ons in één uur tijd net zoveel energie geeft als we in datzelfde uur uit alle energiebronnen die de aarde biedt, consumeren.

Zijn allerbelangrijkste drijfveer is gevangen in zijn overtuiging dat de mensheid alleen kan overleven als hij op een andere planeet een kolonie sticht. Voor het geval het hier misgaat. Daar wil hij zijn leven aan wijden. Hij wil het ook nog meemaken, eerst een op Mars rondkijken, terug naar de aarde. En dan ergens achter in de 70 daar sterven, dat is zijn doel. Een multi-planetair leven ziet hij als de oplossing voor het voortbestaan van het menselijk ras, door dreigingen op aarde. Zo houdt hij ons voor dat er omstreeks 2040 op Mars een kolonie gevestigd zal zijn waar dan zo’n tachtigduizend mensen wonen. En dan maar hopen dat hij tegen die tijd zijn moeder niet wil bellen met de vraag: ‘We zijn op Mars, wat nu?’"

Abonneer op P+ People Planet Profit