Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Flipover 3D-printer
Flipover 3D-printer
21 oktober 2014

3D-printer verlengt leven flipover

Duurzaamheid is ook… kapotte spullen repareren. Het team van The Terrace stortte zich op hun steeds maar stuk gaande flipover met behulp van een 3D-printer.

Het is een hilarisch verhaal, dat hoort in de categorie van ‘lampen die gemaakt zijn om na een tijdje kapot te gaan, anders verkoop je geen nieuwe lampen’. Zo was het een paar jaar geleden nog, voordat de LED-lamp zijn intrede deed en de gloeilamp verving.

De producent van de Nobo Piranha flipover kan er ook wat van. Een duur professioneel product van ruim 169 euro excl. BTW heeft aan de achterkant een ophanging die uitgesproken zwak is. Een paar driftige brainstormsessies en het bord dondert van zijn voetstuk af. Een plastic onderdeel, dat lijkt op een vlaggenmast, breekt af. 

Alleen bij The Terrace in Amsterdam gebeurde dat al enkele keren, dus het kan geen toeval meer zijn. Bellen met de fabrikant om een reserve-onderdeel had geen zin, zo bleek. Een maand bellen en mailen was zo om, ook uit China kwam er geen response. Dus  wat gebeurt er dan meestal? Gebruikers nemen hun verlies en kopen maar weer een hele nieuwe flipover.

En daar had managing director Leontine Gast van The Terrace in Amsterdam nu eens een keer geen zin in. Weggooien past niet bij het soort klanten van haar strategische marketing-adviesbureau, vond ze. Je kunt niet adviseren en meedenken over de circulaire economie en Cradle to Cradle, en zelf maar meteen alles bij het grof vuil neerzetten.

Ze besloot de handschoen op te pakken.

Het aantal uren dat het bureau hier in stak is achteraf niet meer te tellen, maar de speurtocht leverde een fraai blogje op. En een oplossing, die gevonden werd nadat een ontwerper op basis van de kapotte ophanging een nieuw onderdeel ontwierp, dat vervolgens met een 3D-printer werd geproduceerd. De boel paste. Voor het geval dat het toch mis gaat bestelde Gast maar meteen een reserve-onderdeel bij.

Ze concludeert: “Dit zet je aan het denken, niet? Hoe kan zoiets simpels zo ingewikkeld zijn? Waarom hebben bedrijven geen reparatie service of leveren ze geen reserve onderdelen? Bij de meeste producten zit planned obsolescence (geplande veroudering) in het ontwerp, wat betekent dat ze ontworpen zijn om na een bepaalde tijd kapot te gaan. Dit kan niet de juiste weg voorruit zijn. Wij geloven dat als je je als bedrijf verdiept in de wensen van jou klant, je nieuwe markten en mogelijkheden ontdekt en tegelijkertijd het nodeloos weggooien van producten kan verminderen. WIN-WIN!”

Nog steeds heeft Nobo niet ingezien dat een extra service en klantenbinding zakelijk wel eens interessanter zou kunnen zijn, dan de hoop dat de boze gebruiker voor de tweede of derde keer weer zo’n rottige Piranha gaat kopen. Tot het moment dat het licht bij deze aanbieder aangaat, biedt The Terrace zelf de file aan, waarmee gebruikers een nieuw verbindingsstuk kunnen laten uitprinten, inclusief een paar goede adresjes.

Leontine Gast: “De maker van de flipover mag de file ook hebben hoor, dan hebben meer bedrijven er wat aan. We delen onze moeite graag met anderen.”

Zelfs op dit gratis aanbod werd door Nobo nog niet gereageerd.

In het decembernummer van P+ gaan we uitgebreid in op de duurzame mogelijkheden van het 3D-printen.

Het verhaal van The Terrace staat in een blog, dat we als PDF file aanbieden. Zie de linkerkolom, onderaan.

De website van The Terrace

 

Downloads

Meer info download je hier:

TheTerraceblog.pdf (1583 kb)