Gulpener meest toonaangevende MVO-bedrijf
Van alle bedrijven in Nederland was Gulpener de afgelopen tien jaar het meest toonaangevend op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Daarom de MVO Nederland Award.
Zowel het publiek als vervolgens de jury gunden de Limburgse bierbrouwerij Gulpener deze prijs, ook al was het lastig kiezen. Vergelijk een familiebedrijf maar eens met duurzame reuzen als Unilever, DSM, Interface of een netwerkbeheerder als Alliander. Of de Vegetarische Slager, die in korte tijd duizend verkooppunten wist te organiseren en met innovaties blijft komen, zoals een vegetarisch worstenbroodje. Dat van een smaakpanel maar liefst een 8+ kreeg. De Vegetarische Slager en Interface eindigden op basis van ruim 4.000 publieksstemmen op de derde en tweede plaats. Onder de andere genomineerden maakten ook ECOstyle, Triodos Bank en Van Houtum kans op de trofee van MVO Nederland, een kunstwerk van oud-drukker Frank Boon, gemaakt van afval.
Juryvoorzitter Jan-Peter Balkenende zei: “Gulpener staat door haar integrale benadering van people, planet en profit model voor wat in de 21e eeuw van een bedrijf mag worden verwacht. Gulpener is een inspirerende koploper. Het bedrijf heeft door een jarenlang consistent en ambitieus beleid aangetoond dat met MVO het milieu en de samenleving erop vooruitgaan en tegelijkertijd het bedrijf sterker en veerkrachtiger wordt.” Gulpener is de eerste bierbrouwer die besloot alleen milieuvriendelijk verbouwde grondstoffen te gebruiken. Baanbrekend in de sector was dat Gulpener een lokaal samenwerkingsverband heeft opgezet met boeren uit de regio.”
Juryvoorzitter Balkenende en directeur John Halmans van Gulpener zijn vanavond 2 december te gast bij RTL Late Night.
Interessant is nu de vraag of Gulpener nog iets nieuws kan toevoegen aan het voorbeeldige MVO-beleid. Voor de uitvoering daarvan zal Jan Paul Rutten verantwoordelijk worden, die directeur John Halmans op 1 januari opvolgt. Rutten is de zoon van de oude directeur, die samen met Pierre Hupkens de aanzet gaf tot maatschappelijk verantwoord bierbrouwen en een sterk lokale oriëntatie invoerde. Ze liepen daarmee vooruit op de wereldomvattende trend van ‘Think Gobal, Act Global’, die inmiddels vele nieuwe bedrijfsmodellen heeft opgeleverd, van bezorgservices tot supermarkten zonder verpakking.
Gerst, tarwe, rogge, spelt en hop werden door Gulpener niet langer ingekocht op de wereldmarkt, maar in de regio. De boeren werden door Gulpener begeleid bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Van akkers waarvan de grond uitgeput is, werden wandelgebieden gemaakt. Gulpener gebruikt inmiddels alleen duurzaam opgewekte energie en heeft twee eigen waterbronnen. Het water dat na productie overblijft, wordt gereinigd en opnieuw ingezet. Op sociaal vlak laat Gulpener consequent zien dat er in dit bedrijf ook plaats is voor mensen die moeilijk aan een baan komen. Daarnaast worden de streekbewoners via tal van activiteiten nauw bij de brouwerij betrokken en steunt Gulpener het lokale verenigingsleven zeer actief.
Jan Paul Rutten, die een carrière als medicus opgaf als opvolger in het familiebedrijf, zal nieuwe stappen ondernemen op het gebied van de circulaire economie. Hij denkt dat er voor reststoffen uit het brouwerijproces een nieuw doel te vinden is, zei hij tegen P+. Hoofredacteur Jan Bom was een van de juryleden, naast Bert van Boggelen, Jacqueline Cramer, Maayke Damen, Marga Hoek, Marjan Minnesma, Henk Volberda en Herman Wijffels.
De MVO Nederland Award is in het leven geroepen vanwege het tienjarig bestaan van MVO Nederland en tot stand gekomen dankzij financiering van het ministerie van EZ.