Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Bob's hamburgers
Bob's hamburgers
01 oktober 2014

Verpakking waar je de hamburger bij op eet

Te koop in Brazilië bij Bob’s. Een heerlijk velletje rijstpapier, waar je de hamburger die er in zit ook gewoon kunt opeten.

In 2013 lanceerde de Braziliaanse fastfoodketen Bob's deze eetbare verpakking, zo simpel dat je je afvraagt waarom ze daar bij McDonald’s nooit op zijn gekomen.

De klant hoeft de burger niet meer uit te pakken, maar kan meteen in het complete verpakte product bijten. Er is geen afval. En dat is dan ook de reden waarom deze Braziliaanse keten hiermee begon.

Bob’s verwacht op deze manier een uitkomst te bieden voor het zwerfafval, dat sinds jaren een groot probleem vormt voor bedrijven in de fastservice sector. Dit suggereert dat het concept een oplossing zou kunnen aandragen voor het afvalprobleem.

De reclamecampagne richtte zich echter niet op het ecologische voordeel, maar op de smaak. “Deze hamburgers zijn zo lekker, dat je geen tijd wilt verspillen om het papier er af te halen.”

Nog een leuk weetje. Deze eerste Braziliaanse fast foodketen werd in 1952 opgezet door een Amerikaans-Braziliaanse tenniskampioen, luisterend naar de naam Robert Falkenburg. Het is alweer even een tijdje geleden, maar hij won Wimbledon in 1948. Zijn eerste hamburgertent opende hij op Copacabana in Rio de Janeiro.

Echt iets nieuws onder de zon is het natuurlijk niet. Aziatische koks verpakken al eeuwenlang groenten en vlees in rijstpapier. Voor hun springrolls, onder andere.

Artikel over Bob's rijstpapier
 

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier