Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Henk Volberda
Henk Volberda
06 december 2013

Wat missen niet-abonnees van P+?

Wat is het geneesmiddel voor de ziekte waar Nederland aan lijdt: de innovatieparadox? Alles is aanwezig om het meest innovatieve land ter wereld te zijn. Toch gaat het mis. Ondanks alle enthousiasme over ondernemerschap is er geen enkel spoor van een nieuwe Philips te bekennen.

Dat thema staat centraal in dit nummer van P+, met niet voor niets Katja op de cover. Zij is een voorbeeld van ‘sociale innovatie’, volgens hoogleraar Henk Volberda het medicijn om de ‘innovatieparadox’ te genezen. De actrice wist een samenwerking met de Hema aan te gaan, die voor beide partijen profijt opleverde. We gaan zes pagina’s lang in op de analyse van Volberda, die bevestigd wordt door de WRR. Wij vinden zijn voorstellen echter beter: zo gaan wij in Nederland ook in de toekomst ons brood verdienen.

We geven elk nummer een aantal verhalen gratis als PDF weg. Zo krijgt u een indruk van de kwaliteit van P+. Wie echter geen abonnee is, mist wel heel veel.

De inhoud van het januari--februarinummer 2014 van P+ People Planet Profit:

People
+ Henk Volberda. Waarom Nederland makkelijk het meest innovatieve land ter wereld zou kunnen zijn, en het toch niet is.

+ Serie MVO & HRM. Op basis van welke methodiek selecteert de NS vrouwen en zelfs vluchtelingen als nieuwe werknemers?

+ Katja. Wat kunnen starters en duurzame bedrijven leren van de samenwerking tussen Return to Sender en de HEMA?

+ Thuisafgehaald. Het succes van de ‘deelsite’ thuisafgehaald levert ook nog eens hartverwarmende verhalen van thuiskoks en hun buurtgenoten op.

+ Vitaliteit. Welke bedrijven hebben succesvolle programma’s om de medewerkers gezond, fit en slank te houden?

Planet

+ Statiegeld. Wat stom dat supermarkten van het statiegeld af willen, terwijl modeketens en telefoonaanbieders er juist mee gaan beginnen.

+ Crossroads. What choices do we still have, when we think about Europe’s future energy supply in the year 2050?

+ Tropisch bosbehoud. Hoe gaan Essent en partners ervoor zorgen dat bestaand tropisch bos behouden kan blijven als CO-vreter?

+ Droge landen. Wie in Nederland echt veel water wil besparen kan beter een Argentijnse steak overslaan, dan een dag niet onder de douche te gaan.

+ New World Campus. Wie heeft er belangstelling om te verhuizen naar een schitterend gebouw, waar internationaal werkende organisaties kunnen samenwerken en versnellen?

Profit

+ Koffie uit de Andes. Hoe helpt een Nederlandse teler koffieboeren in het Zuid-Amerikaanse hooggebergte, zodat hun opbrengst met de helft kan stijgen?

+ Iqbal Quadir. Hoe wist een hoogleraar aan de universiteit MIT in de VS telefoons en mobiele betaalsystemen te verkopen aan 80 miljoen armen in Bangladesh?

Het ‘sneeuwbaleffect’ van Puma met zijn Cradle to Cradle-lijn op andere bedrijven in de textielsector.

+ Beauty. Waarom gaat L’Oréal beroemde modellen als Doutzen Kroes inzetten om van duurzaamheid ook een schoonheidsideaal te maken?

En verder: columns van hoofdredacteur Jan Bom, Marcel Schuttelaar, Marleen Janssen Groesbeek, Willem Lageweg, nieuws en nog veel meer..

Abonneren op P+