Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Jeroen Jansen, foto Mischa Keijser
Jeroen Jansen, foto Mischa Keijser
10 september 2016

Jeroen Jansen maakt SNS klimaatneutraal

SNS Bank besloot kort geleden om in 2030 klimaatneutraal te willen bankieren. Nu is ook bekend geworden wie deze taak op zich neemt: directeur Jeroen Jansen (1962) van de ASN Bank.

Logischer kan de keuze niet zijn. Moederbank SNS nam eerder dit jaar het duurzaamheidsbeleid van dochter ASN Bank over, dat onder verantwoordelijkheid van Jansen werd opgebouwd. De ASN Bank kreeg een aparte duurzaamheidsafdeling, waar Piet Sprengers leiding aan geeft. Daarna werd beleid ontwikkeld om de duurzame beleggingsportefeuilles zo samen te stellen, dat er geen bedrijven meer in voorkwamen die behoren tot de ‘fossiele industrie’, zelfs geen bedrijven meer die machines maken die aangedreven worden door benzine of diesel. Over een periode van 3 tot 5 jaar genomen leverde dit beleid de beleggers van de ASN Bank uitstekende rendementen op.

Jansen zegt er zelf van: “Het is een logische vervolgstap. Spannend. Ik ben er heel gelukkig mee.”

Jansen is per 1 september bij de SNS begonnen onder de titel directeur Duurzaamheid/Identiteit SNS Bank N.V. Dat betekent dat hij niet alleen het duurzame beleid van de bank verder gaat uitbouwen, maar ook de identiteit en de positionering van de merken van de SNS Bank. Ook gaat Jansen het maatschappelijk netwerk van SNS onderhouden en koppelen aan nieuwe relaties.

Heel lastig zal dat niet zijn. Jansen is een goede bekende in de Nederlandse MVO netwerken en ook regelmatig te gast bij MVO Nederland.

P+ portretteerde Jansen eerder bij een bijeenkomst van duurzame marketeers, waar werd vastgesteld dat communicatie vooral participatie is, meedoen met waar mensen al mee bezig zijn. Jansen zei toen: “Bij communicatie over duurzaamheid ligt de nadruk vaak op wat mensen allemaal verkeerd doen. Alsof iedereen moet veranderen in zijn keuzes en gedrag. Terwijl iemand misschien al jaren goed werk doet, zoals boodschappen voor een buurvrouw die slecht ter been is. Daarnaast hebben veel bedrijven en organisaties die zich inzetten voor duurzaamheid hun eigen taalgebruik, met termen als 'transitie' of 'paradigmashift'. Dat zijn enorm moeilijke begrippen. Door de boodschap van ‘verplicht veranderen’ in combinatie met moeilijk taalgebruik vergeet je een grote groep in de samenleving te winnen voor duurzaamheid. Maak duurzame verandering toegankelijk: ieder mens heeft ten slotte mogelijkheden om een bijdrage te leveren. Sluit daar bij aan.”

Jansen werkte 16 jaar voor de ASN Bank, die liet weten dat hij  “veel heeft betekend voor de duurzame keuzes van de ASN Bank en de positionering van de bank. De ASN Bank is hem dankbaar voor zijn belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en het succes van de ASN Bank en wenst hem veel geluk in zijn nieuwe functie.”

De SNS Bank heeft een nieuwe koers ingezet die doet denken aan een ‘basic bank’ zoals de voormalige Postbank, waar klanten van de huidige ING Bank nogal eens met nostalgie aan terugdenken. Zijn eerdere uitspraken in P+ over eenvoud van actie sluiten daar goed bij aan.

Het duurzaamheidsbeleid van SNS Bank met doelstelling Klimaatneutraal