Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Joost Oorthuizen, foto Wiesje Peels
Joost Oorthuizen, foto Wiesje Peels
18 oktober 2013

Joost Oorthuizen maakt IDH Europees

In vijf jaar tijd maakte het Nederlandse Initiatief Duurzame Handel een stormachtige groei door. Tijd om de piketpaaltjes naar Europa te verplaatsen, vertelt directeur Joost Oorthuizen in de nieuwe P+. De PFD van het artikel is gratis te downloaden.

Joost Oorthuizen sloeg de piketpaaltjes voor het Initiatief Duurzame Handel (IDH). Zoals dat in ons land hoort, waren ze oranje. Inmiddels verkleuren ze blauw, nu IDH uitgroeit tot een Europese organisatie: “Vanaf dag één hadden we de wind mee.”

Een snel veranderend internationaal klimaat dwingt de organisatie tot keuzes. Bedrijven proberen de aanvoer van grondstoffen veilig te stellen, terwijl er steeds meer kapers op de kust verschijnen. Europese landen zien de wereldwijde machtsbalans in hun nadeel kantelen.

IDH-directeur Joost Oorthuizen over deze uitdagingen voor zijn organisatie in P+: “We hebben leuke succesjes geboekt, het spel is op de wagen. De vraag is nu hoe verder te gaan. Hoe verander je het systeem echt?”

Vanaf de start, nu vijf jaar geleden, staat Joost Oorthuizen (1965) aan het roer bij IDH. Wie is hij, wat drijft hem? “Nieuwe dingen neerzetten. Door de jaren heen heb ik ontdekt dat ik dat wel kan.” Hij ziet zichzelf wel als een bouwer, dus.

Hij studeerde tropische cultuurtechniek in Wageningen en werkte veel in Azië, voor onder meer de ngo Agri-Profocus. Een carrière switch bracht hem bij adviesbureau Twijnstra en Gudde. Daar hield hij zich bezig met verander- en omgevingsmanagement bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte en de A4 Delft-Schiedam. Daar sloeg hij voor het eerst piketpaaltjes in de bodem. “Professioneel verschrikkelijk interessant”, zegt hij. “maar in het weekend dacht ik: wat ben ik nou aan het doen? Een snelweg aanleggen, terwijl ik veel meer van de wereldwijde verbanden ben. Maar ik had het zo gehad met ontwikkelingssamenwerking, daar zag ik geen brood meer in.” Tot hij hoorde over het nieuwe initiatief IDH. “Dat zou wel eens kunnen gaan werken, dacht ik, met het bedrijfsleven op zo’n nieuwe manier kijken of je het verschil kan maken.”

Oorthuizen deed eerder een grote klus in West-Afrika, om er samen met grootmacht Wallmart organische katoenteelt te realiseren. “Dat ging faliekant mis. Wat ik ervan leerde was dat ketenaanpak heel goed mogelijk is, maar dat de dynamiek compleet verandert als zo’n groot bedrijf gaat meedoen.”

Die ervaring hielp bij IDH. Het uitstippelen van een goede plek voor de nieuwe organisatie in een toch redelijk vol speelveld viel mee, vindt hij. “Vanaf dag één hadden we de wind mee. Omdat een toenemende groep van bedrijven dit serieus nam. Het is geen MVO meer, geen leuk projectje, maar core business. En als een groep bedrijven dat wil, dan is de volgende vraag: en hoe krijgen we dat voor elkaar? Als er dan een club is die daarbij kan helpen, dan valt dat goed. Ook een aantal ngo’s had dit spel inmiddels al goed in de vingers. Zij konden die vraag bedienen. IDH was het juiste ding op het juiste moment.”

In de Duurzame 100 van Trouw steeg Oorthuizen 6 plaatsen naar de 29e plaats op de lijst.

Het volledige artikel is gratis als PDF te downloaden, zie de linkerkolom onderaan.

Abonneren op P+ People Planet Profit

Tekst Hans van de Veen

Downloads

Meer info download je hier:

Joost Oorthuizen IDH (666 kb)