Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
brecht van hulten
brecht van hulten
18 januari 2013

Brecht van Hulten: Kassa Groen bereikt massa

Wat omroep Linkk niet lukte, krijgt het nieuwe consumentenprogramma Kassa Groen wel voor elkaar. Meer dan een half miljoen kijkers. Presentatrice Brecht van Hulten is blij verrast. Is de kritische massa bereikt?

Brecht van Hulten kijkt terug op de kijkcijfers van de eerste aflevering: “Ik was enorm verbaasd. Ik heb zelf gezegd: als we de 300.000 kijkers halen, dan mogen we blij zijn. Het werden er 585.000, het dubbele. Iedereen was er ontzettend blij mee. We kregen als redactie taart van de directie van de Vara.”

De tweede uitzending van Kassa Groen was minstens zo spannend, want toen was op hetzelfde tijdstip van uitzenden ook De Wereld Draait Door weer begonnen, met Matthijs van Nieuwkerk als kijkcijferkanon. Plus de concurrentie van het nieuws op RTL.

“We haalden zelfs nog meer kijkers binnen dan de eerste keer: 686.000 kijkers. Ook dat was weer  een verrassing, want het kan natuurlijk zo zijn dat de mensen de eerste aflevering kijken en het dan voor gezien houden. Voor ons was de vraag: komen ze terug? Ja dus, en zelfs meer dan dat. Het wordt blijkbaar doorverteld en er wordt enorm veel over getwitterd ook.”

Is het Tipping Point bereikt, de kritische massa van consumenten waarna er geen weg meer terug is.
“Ik ken dat begrip niet, maar het lijkt inderdaad alsof mensen er nu aan willen, op grote schaal, aan het duurzaam consumeren. Wij kijken met die consumenten mee en stellen de vraag: krijg je ook waar voor je geld, ben je beter af, wat kost het? Dat is een hele belangrijke vraag, want het is crisis. Als je wilt kun je nu overal groene producten krijgen, ook de Lidl en Aldi hebben biologische spullen”

Kassa Groen profiteert waarschijnlijk ook mee van de goede naam van het al lang bestaande programma Kassa, dat in december nog een aflevering had waar maar liefst 1,5 miljoen mensen naar keken. Ook eindredacteur-presentatrice Antoinette Hertsenberg van Radar bij de Tros stopt vrij regelmatig duurzame onderwerpen in haar consumentenprogramma. Zij scoorde in december eenmaal zelfs iets meer dan 2 miljoen kijkers.

Vind je het leuke onderwerpen om te presenteren? Of moeilijk, zoals het item over de bewijzen van herkomst van groene stroom?
“Dat is vreselijk ingewikkeld, maar het is wel een kwestie die iedereen aangaat. Er zijn in Nederland 2,5 miljoen mensen die groene stroom kopen, die hebben het recht om precies te weten hoe dat zit. De voorlichting van de energiebedrijven schiet tekort, want wat hier als groene stroom wordt verkocht, kan in het echt stroom zijn van waterkrachtcentrales in Noorwegen, die al lang door de Noren zelf is gebruikt. Wij kopen dan niet meer dan de certificaten, terwijl je denkt: nou, mijn groene stroom komt echt van zonnepanelen. Dat leggen we uit.”

Je klom de eerste aflevering zelfs bovenop een windmolen. Was dat niet doodeng?
“Nou, ik moet zeggen, van te voren dacht ik dat ook. En als je dan op het dak zit, denk je: Wow, wat hoog. Maar als je eenmaal je teksten uitspreekt vergeet je helemaal waar je bent. Het voelde niet echt meer als iets gevaarlijks. Ik zat goed gezekerd, maar ik maakte bewegingen waarvan de cameraman dacht: wat doe je nou allemaal?”

Is het moeilijk zoeken naar aansprekende duurzame onderwerpen?
“Nee, helemaal niet. We hebben onderwerpen te over, heel veel om uit te zoeken. We blijven als redactie heel dicht bij onszelf, onze eigen ervaringen en keuzes.”

Wat zijn voor jou zelf dan de grootste dilemma’s in de supermarkt?
“We hebben het over hele basale dingen. Er ligt in de supermarkt andijvie uit Spanje en uit Nederland. Welke moet ik nou nemen? Drink ik nou het beste koffie uit een mok of uit een plastic bekertje? Ik sta zelf wel eens te piekeren wat ik nou moet doen als ik appels koop. Dan wil ik biologische, maar dan zitten er maar 4 in een plastic verpakking en een schaaltje. Terwijl ik bij losse appels er net zoveel als dat ik zelf wil in een zak kan stoppen. Wat is dan beter?”

In het programma zit een panel dat  geen vlees meer eet. Doe je zelf ook mee met het niet-vlees eten?
“Mijn eerlijke antwoord is: nee, ik doe niet mee. Sommige redacteuren trouwens wel. Ik geef niet veel om vlees, ik zet het mijn gezin maar een paar keer per week voor, maar om dan voor mezelf apart te gaan koken? Ik heb het al druk zat met de programma’s die ik maak.”

Hoe lang gaat Kassa Groen nog door?
“We maken in totaal acht afleveringen. En wie weet, komt er dit najaar weer een blok vrij dat we mogen invullen. Misschien mogen we wel het hele jaar door. Dat zou geweldig zijn, maar dat is nog toekomstmuziek.”

Bekijk hier de tweede uitzending terug van Kassa Groen.
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier