Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
katja romer-schuurman, foto marie cecile thijs
katja romer-schuurman, foto marie cecile thijs
06 december 2013

Hoe Katja de Hema veroverde

De samenwerking tussen Katja Römer-Schuurman en de Hema kan een voorbeeld zijn voor andere jonge starters en gevestigde concerns. Daarom staat ze met op de cover van de nieuwe P+.

Na zes jaar staat de organisatie Return to Sender nog steeds als een huis. Daarom de kop: ‘Katja weet van doorgaan’. De nieuwe Kerstcollectie van Katja Römer-Schuurman wordt gemaakt door ambachtslieden in arme landen en is een sieraad voor de Hema. Is deze samenwerking tussen een idealiste en een grote onderneming een model voor al die andere duurzame starters en gevestigde bedrijven met een MVO-beleid?

Katja over het voordeel van samenwerking met een groot concern: “Jij brengt joúw idee en energie in en je kunt profiteren van hùn expertise, marketing, logistiek, klantenbereik en kapitaal.”

In de nieuwe P+ wordt Katja over haar ervaringen ondervraagd.

En toen ontmoette je de directeur van Hema...
“Ja, we zaten samen in een uitzending van De Wereld Draait Door. Er was iets met de Hema, rookworsten bestonden zoveel jaar of zoiets. Ik had al eerder bedacht: we kunnen wel winkels of webshops beginnen, maar het zou het allermooist zijn om te kunnen samenwerken met een winkel waar heel Nederland komt. Zodat ook heel veel mensen die er niet op uit zijn, met deze producten worden geconfronteerd.”

Voelde die Hema-directeur er onmiddellijk voor?
“Dat was Ronald van Zetten. Na de uitzending dronken we een drankje en heb ik hem Return to Sender uitgelegd. Hij zei: ‘Hmmm, leuk, en jij bent ambassadrice?’ Ik zei: ‘Nee, het is van mij en ik heb het plan bedacht’. Hij keek me aan, stak zijn hand uit en zei: ‘We hebben een deal’.”

Welke andere hulp kregen jullie?
“In het begin hebben we steun ontvangen van de Stichting Doen. Om het economische model op poten te zetten, waardoor we door de verkoop van spullen de organisatie konden bekostigen en genoeg geld zouden overhouden om naar de producenten terug te sturen. Daar hadden we wel wat ondersteuning bij nodig. En ik heb er natuurlijk wat eigen geld in gestopt, we moesten iemand in dienst nemen. We begonnen met vrijwilligers. Maar we kwamen er ook wel achter: allerbeste mensen, maar ook mensen met hele drukke banen. Op momenten dat het heel druk was, viel dat ineens weer uit elkaar, dus we moesten iemand op kantoor hebben. Vervolgens is ook Maarten van Huijstee erbij gekomen - een jongen uit de reclamewereld die bij Unilever en Heineken marketing had gedaan. Dat was goed. Tessa en ik kunnen erg goed out of the box-denken, maar het is ook belangrijk om er iemand bij te hebben met zakelijk inzicht.”

Hoe was de taakverdeling met Hema?
“Hema heeft het risico genomen, ze regelen de voorfinanciering voor de producenten die dat zelf moeilijk kunnen bekostigen, regelen de logistiek en wij hebben samen met hen de sourcing gedaan, de producten gezocht, de marketing, het idee uitgedragen. Het idee dat alles fair trade moest zijn, hebben we uiteindelijk losgelaten. Dan hadden veel producenten niet kunnen meedoen. Wij vonden het belangrijk om ook hen naar een hoger plan te helpen.”

De producenten kregen ook hulp bij de ontwerpen - soms moesten ze afstappen van wat ze al jaren maakten.
“Ja, de Hema is daar ongelooflijk goed in en hielp daarbij. Soms rigoureuze aanpassingen, andere keren heel simpele: een wat andere kleur.”

Er moeten wel dingen misgaan in zo’n proces.
“Natuurlijk. In Mongolië bleken ze giftige verf voor de krukjes te gebruiken. Toen zijn we daar workshops gaan geven en zijn ze met andere verf gaan werken. In Peru liep het mis met de kleuren van een product. Wat bleek: via de computer was de kleur gecommuniceerd, uitgedraaid op een printer die bijna leeg was. Met gevolg: totaal verkeerde, vage kleur van de producten. De logistiek is ook een hele toer, dat kost Hema ook behoorlijk was energie. Maar voor hun is het ook de kick om het voor elkaar te krijgen. Krijg alle manden van thuiswerkende vrouwen in Marokko maar eens allemaal volgens bestelling op hetzelfde moment bij elkaar. Dat straalt ook welwillendheid uit om het anders te willen doen.”

Jullie spullen liggen nu bij 200 Hema’s...
“Ja, ook in België. Wat ik een groot compliment vind, vooral omdat het zo ook los van mij komt te staan. Ze weten daar niet wie ik ben. Ik maak er met alle liefde publiciteit voor, maar het is ook belangrijk dat het een sterk merk is, zonder mij.”

Het was wel jouw bekendheid die in die eerste fase flink geholpen heeft.
“Het heeft het wel vergemakkelijkt, maar het was misschien sowieso wel gelukt. Je ziet toch steeds meer jonge ondernemers die vanuit een duurzaamheids-idee hun bedrijf beginnen, als een onderdeel van hun missie. En grote bedrijven gaan er ook in mee, de macht van de consument kan hierin ontzettend belangrijk zijn.”

Jonge ondernemers die zonder jouw bekendheid op grote concerns afstappen, heb je een tip?
“Het is natuurlijk een heel goed idee om met een groter bedrijf samen te werken. Jij brengt jouw idee en energie in en je kunt profiteren van hun expertise, marketing, logistiek, klantenbereik en kapitaal. Ik geloof heel erg in samenwerken, wij doen dat ook met het ministerie van Buitenlandse Zaken, BoerCroon adviseurs, Sandd, enzovoorts. Daar zit de kracht in als je met elkaar hetzelfde doel hebt. Je hoeft niet meteen een eigen onderneming op te richten. Je kunt ook kijken: waar zit de overlap met bepaalde bedrijven? Zo begonnen wij ook: hoe kunnen we deze voorwerpen uit een bepaalde niche halen en voor een groter publiek toegankelijk maken? Er ligt absoluut ook voor de grote bedrijven een taak om jonge mensen met innovatieve ideeën op dat vlak een kans te geven.”

Wat is je belangrijkste boodschap?
“Als je aan zoiets begint, is het allerbelangrijkste dat je ervoor zorgt dat je dromen niet negatief worden beïnvloed door zeshonderd beren die je misschien op je weg kunt tegenkomen. Later blijken het er misschien tien te zijn. Op het moment dat een probleem daar is, is het veel makkelijker op te lossen. De realiteit moet je eerst zo lang mogelijk buiten de deur zien te houden. Zodat je zo vrij mogelijk kunt werken aan de kern van dat wat je wilt bereiken. Wat wil je en waarom?”

Het volledige artikel over Katja is gratis te downloaden als PDF. Zie de linkerkolom, onderaan.

In het nieuwe nummer van P+ wordt ook in andere artikelen onderzocht hoe ‘sociale innovatie’ ervoor kan zorgen dat innovatieve starters kunnen doorgroeien. Heel interessant is de analyse van hoogleraar Henk Volberda, die stelt dat er een ziekte in Nederland heerst, ‘de innovatieparadox’. 

Abonneren op P+ People Planet Profit

 

Downloads

Meer info download je hier:

Artikel Katja in P+ People Planet Profit (580 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier