Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Kliekipedia
Kliekipedia
14 februari 2015

Kliekipedia tegen voedselverspilling

Consumenten vinden het lastig om hun eigen voedselverspilling terug te dringen. Een Wikipedia op internet presenteert inspiratie en tips over restjes zuivel, brood, groenten en fruit.

Nederland gooit jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg, van de boer, via de winkel tot horeca en consument. De consument zelf blijkt de grootste verspiller met 50 kilo per persoon per jaar. Ruim 14 procent van alle etenswaren die we kopen, gaat ongebruikt de prullenbak in.

Toch is dit niet wat iedereen wil. Uit onderzoek blijkt dat 93 procent van de Nederlanders probeert zo min mogelijk eten te verspillen. Dat kan ook aardig wat geld schelen, tot 350 euro per gezin per jaar.

Vooral het plannen van de boodschappen en het op tijd drinken en eten van zuivel blijkt het probleem. Het staat dan ook in de Top 5 van weggegooid voedsel bovenaan.

+ 1. Zuivel
+ 2. Brood
+ 3. Groente
+ 4. Fruit
+ 5. Aardappels

“Zonde”, vindt directeur Lucy van der Helm van de Stichting Ideële Reclame SIRE, die een campagne is gestart om deze verspilling te verkleinen. “Het doel van deze campagne is consumenten te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen. Dit doen wij nu door te laten zien dat koken met overgebleven ingrediënten en kliekjes lekker, leuk en ook nog eens goed voor de portemonnee is.”

De website Kliekipedia.nl biedt informatie, inspiratie, tips en recepten om verspilling terug te dringen. Bijzonder is dat consumenten wordt aangeraden soepel om te gaan met houdbaarheidsdata. “Gebrek aan kennis over de THT- en TGT-datum is een belangrijke oorzaak van voedselverspilling. Als consumenten zich minder door de THT-datum laten leiden, kan dat 14 kilo aan verspilling per persoon
per jaar schelen. Er is een aantal productgroepen, dat zonder probleem na de THT-datum nog kan worden geconsumeerd. Kijk voor een uitgebreide toelichting hierover bij houdbaarheid.”

Hans Peters, die binnen het SIRE bestuur dit project leidt, is trots op de samenwerking met veel partijen: “Naast de gebruikelijke bijdrage van de bureau- en mediawereld zijn nu ook andere partijen betrokken: A-merken, supermarkten, het Voedingscentrum, auteurs en BN’ers. Bij dit onderwerp lopen de belangen soms nogal uiteen. Daarnaast was het een enorme klus om de rechthebbenden van de spotjes die we hebben hergebruikt te vinden en hun akkoord te krijgen, maar iedereen werkte fantastisch mee”, aldus Peters.

Website Kliekipedia
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier