Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
kliekje
kliekje
13 december 2014

Bijna helft Nederlanders gooit kliekjes weg

We nemen supermarkten de maat en wat ze met voedsel doen dat over de datum is. Maar bijna de helft van de Nederlanders gooit zelf kliekjes weg.

Het is bij onszelf thuis een bekend verschijnsel. Net iets teveel gekookt. Het oog was weer eens groter dan de maag. We handelen dan zeer bewust. Het kliekje gaat in een afsluitbaar doosje, of op een  bord met een cellofaantje er overheen. Of zelfs in het vriesvak.

Maar dan. Je hebt er de volgende dag niet altijd weer meteen zin in. Het is geen grote pan stamppot die welbewust voor twee dagen gekookt is. Hoe vaak moeten we dan een paar dagen later het kliekje toch niet in de groene bak mikken?

En we zijn de enigen niet, die de porties niet helemaal goed inschatten. Bijna de helft van de Nederlanders gooit kliekjes weg: om precies te zijn 
43 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Schuttelaar in samenwerking met Marketresponse. Om het even stevig in te wrijven: consumenten gooien naar verhouding meer voeding weg dan de voedingsindustrie. Als er nog een wereld te winnen is, dan is het in de keuken van doorsnee huishoudens.

We kopen ook altijd teveel brood in. Een kwart gaat naar de GFT-bak, of misschien naar de vogels. Met melk en andere zuivelproducten zijn we beter: slechts 10 procent wordt door de gootsteen gespoeld, omdat het te oud is geworden.

Toch verbeteren we ons leven, blijkt uit het onderzoek. “Het bewustzijn bij consumenten van voedselverspilling en de bereidheid hier iets aan te doen is flink gestegen ten opzichte van 2010. De voornaamste motivaties om voedselverspilling te reduceren zijn “omdat het zonde is” (85 procent), “zo ben ik niet opgevoed” (72 procent) en “omdat het ook weggegooid geld is” (70 procent).

We weten dus donders goed dat we zelf best wat meer kunnen doen om verspilling tegen te gaan (77 procent). De top drie aan maatregelen daarbij is: beter op de houdbaarheidsdatum letten, voor het boodschappen doen goed kijken naar wat er al in huis is en niet te veel koken.

Hoe lang is het al niet geleden dat Francine van den Bergh een prachtig boekje maakte waarin ze toverde met voedselresten? Een dikke dertig jaar, minstens. Hoe heette het ook weer? Het Kliekjesboek? Het restjesboek? Het is een uitgave uit de late jaren zeventig die schreeuwt om een heruitgave of een update.
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier