Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
kleine laadpaal
kleine laadpaal
07 februari 2014

Er is nu een elektrische laadpaal voor 2k

Gemeenten opgelet. De prijs van laadpalen voor elektrische auto’s zakt naar ongeveer 2k, oftewel 2000 euro per stuk.

De prijs van de huidige laadpalen ligt rond de 5000 euro. Dat is vooral voor kleinere gemeenten een bedrag dat stevig oploopt, wanneer je een goe3de dekking wilt bereiken. De eerste klachten van eigenaren van elektrische auto’s beginnen dus al te komen, zeker van diegenen die in een flat wonen en dus niet even een elektriciteitssnoer uit het raam kunnen hangen.

Onze columnist Marcel Schuttelaar schrijft in de volgende P+ een kolderiek verhaal over zijn persoonlijke ervaringen met het vinden van een laadpaal. Er is een bijna-oorlog ontstaan met een bezitter van een oplaadbare Mitsubishi, vorig jaar de beste verkochte stekkerauto in Nederland. Om in de buurt van zijn communicatie-advieskantoor te kunnen laden, moet Schuttelaar steeds vroeger zijn bed uit, anders staat die veel te zware bak alweer op zijn beoogde gratis parkeerplekje.

Nederland telt op dit moment zo’n 3000 laadpalen. 

Om de prijs te verlagen hebben de netbeheerders Liander, Enexis en de stichting e-laad samen met de laadpaalfabrikanten de ontwikkeling ter hand genomen. De nieuwe laadpalen zullen compacter zijn, ranker van uiterlijk, volgens de brancheorganisatie Netbeheer Nederland.  Het belang van deze organisaties

De eerste goedkope laadpaal van de nieuwe generatie staat sinds deze week in Tilburg. Voor bedrijven stelt deze gemeente een subsidie beschikbaar van maximaal 500 euro per laadpaal, op eigen terrein. Dat kost een onderneming nu dus nog maar 1.5k. Mag de boekhouder gaan uitrekenen hoe snel hij uit de kosten is, wat elektriciteit is goedkoop, maar benzine tikt behoorlijk aan.

YouTube filmpje over lichtere, goedkope laadpaal

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier