Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Marcel Schuttelaar, foto Marie Cecile Thijs
Marcel Schuttelaar, foto Marie Cecile Thijs
31 december 2014

Maak van gezonde voeding een levensstijl

Na alle extreme superfoods, blijkt een verdubbeling van consumptie van gewone groenten en fruit een levensstijl op te leveren die gezond is voor zowel mens en planeet.

Zelf koken, om een teveel aan zout en suiker te ontlopen. En dan in de supermarkt wat minder vlees en wat meer groenten en fruit inslaan. Kool, zoete aardappel, avocado, broccoli, blauwe bessen, vette vis als haring, havermout, zilvervliesrijst en peulvruchten blijken net zo goed voor een mens te zijn. En met verminderde vleesconsumptie ook voor de planeet, want de vleesindustrie levert een forse bijdrage aan de uitstoot van CO2.

P+-columnist Marcel Schuttelaar vindt dat een gezonde levensstijl onderdeel moet worden van een nieuw voedselbeleid. Hij noemde in dit verband twee punten, dit jaar in P+ . Zo vindt hij dat gezond eten overal verkrijgbaar moet zijn.

Schuttelaar wenst: “Het wordt de consument veel makkelijker gemaakt gezond te eten. Op scholen, in crèches, zorginstellingen, op recreatieve hotspots, (tank)stations: het grootste deel van het aanbod in voedsel is er gezond. Bewerkte levensmiddelen moeten gaan voldoen aan de eisen van het Vinkje (het oude Voedselkeuzelogo), welke stap voor stap aangescherpt worden.”

Ook hij vindt een verdubbeling van groente- en fruitconsumptie een zaak die vanuit de overheid gestimuleerd moet worden. Schuttelaar: “Er komt een nationaal plan om de consumptie van groente en fruit voor alle burgers te verhogen, ook voor de laagste inkomensgroepen. Groenten en fruit zijn gezond en lekker. Door daar aanzienlijk meer van te eten wordt het dagelijkse menu veel gezonder en tegelijk de footprint van het individu op deze planeet verlaagd.”

Schuttelaar is een communicatiespecialist met een grote staat van dienst op voedingsgebied.

Hier het volledige plan voor een nieuw voedselbeleid van Marcel Schuttelaar.

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier