Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Statiegeld in het water, foto P+ People Planet Profit
Statiegeld in het water, foto P+ People Planet Profit
04 september 2014

Lidl en Aldi afgekocht

Grootwinkelbedrijven hebben Lidl en Aldi een afkoopsom aangeboden, omdat de Duitse prijsvechters wilden doorgaan met statiegeld, waar ze zelfs wat winst op maken.

Het gevecht over het behoud van het statiegeld op PET-flessen duurt al lang. Toch is nu het eindspel begonnen en dat is hard.

De Nederlandse bevolking staat positief tegenover het systeem van statiegeld, niet alleen op bier en kratten, maar ook op PET-flessen. Door de huidige manier van inzamelen ontstaat een hele schone ‘stroom’ van grondstof, schoner dan het ingezamelde ratjetoe aan plastics door Plastic Heroes.

Bovendien is deze wijze van inzamelen duurder. Duitse prijsvechters als Aldi en Lidl wisten hun emballage de afgelopen jaren zo te perfectioneren, dat ze zelfs een kleine winst maken op het inzamelen van hun eigen PET-flessen: 3 cent per PET-fles. Dat bleek uit een studie van CE Delft dit jaar.

Om de kosten te drukken, werkt de Lidl met een bijzonder emballage-apparaat, dat na inname de flessen meteen in elkaar drukt. Zo wordt voorkomen dat ze onnodig veel ruimte in het magazijn innemen. Ook is er daarna geen sprake van transport van onnodig veel lucht: het is onzin om een vrachtwagen vol lege PET-flessen te laten rijden.

De berekeningen van CE Delft werden later door TNO als ‘onafhankelijke check’ voor de regering niet bestreden. De conclusie: andere supermarkten lopen in technisch en organisatorisch opzicht sterk bij de Duitse prijsvechters achter. De reden: hun fixatie op het stopzetten van statiegeld.

Voor de lobby-organisaties achter het stopzetten van het statiegeld is het succes van Lidl en Aldi pijnlijk. Reden voor het zenden van een speciale delegatie van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) naar de Duitse prijsvechters, die ook lid zijn van deze koepel van supermarkten.

Het gesprek werd gevoerd onder leiding van oud-CBL-directeur en tabakscampagne-lobbyist Theo Roos, vergezeld door Coca-Cola Nederland directeur John Brands. Onder stevige druk gingen zowel Lidl als Aldi akkoord met het op termijn beëindigen van inname van PET-flessen, met als tegemoetkoming een financiële vergoeding. Mocht natuurlijk de politiek beslissen het statiegeld te stoppen. Je zou kunnen spreken van afkoop, zo hard wordt de ‘eindstrijd’ om het statiegeld gestreden.

Zie het complete artikel in P+ op de linkerkolom (PDF).
 

Downloads

Meer info download je hier:

P+ over afkoop Lidl en Aldi (385 kb)