Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
03 september 2015

Lidl pas met 3 sterren biologisch

Lidl mengt zich niet in de supermarktstrijd om het biologische marktaandeel. Wel is alle vlees over enkele jaren voorzien van het Beter Leven-keurmerk. Pas drie sterren staat gelijk aan biologisch.

Lidl blijft een eigenzinnige duurzame koers varen. Al jarenlang is de afdeling groenten veel groter dan het vriesvak met vlees. De kwaliteit van de groenten is uitstekend en leverde Lidl jaar na jaar prijzen op.

Alles wat in de vleesafdeling staat, krijgt op termijn wel een keurmerk, het mede door de Dierenbescherming ontwikkelde Beter Leven-keurmerk. Met sterren wordt aangegeven hoe goed het leven van het varken of het rund is geweest. Een kip met een ster leeft twee weken langer en heeft een overdekte uitloop.

Jaren geleden constateerden we dat dit beeldmerk door consumenten goed begrepen werd, in tegenstelling tot vele andere keurmerken. Je vindt inmiddels Beter Leven-vlees in alle grote supermarkten. Ook in de Lidl, sinds 2011. Maar nog niet een keten besloot om dit keurmerk als ondergrens voor het complete assortiment te laten gelden, ‘binnen een aantal jaren’. Pas in 2018 is er de garantie dat alle vlees van minimaal een ster is voorzien.

Doet Lidl dus definitief niet mee aan de biologische supermarktstrijd, die dit jaar ontbrandde tussen EkoPlaza en Albert Heijn? Dat ligt volgens Marieke de Bruijn van de biologische keuringsorganisatie SKAL heel genuanceerd. Ze vindt het op zich helemaal niet slecht om voor het hele vleesassortiment een ondergrens van 1 ster te kiezen. “Dat komt het dierenwelzijn ten goede”, zegt ze.

Toekomstbeleid Lidl 

Maar de consument die topkwaliteit eist, kiest toch voor biologisch. De Bruijn, heel praktisch: “Vlees van biologische afkomst krijgt drie sterren van het Beter Leven-keurmerk en ook nog eens het bio keurmerk. Het is dus niet uitgesloten dat ook de Lidl vlees met drie Beter Leven-sterren in de schappen heeft liggen.”

Het blijft dus opletten voor de duurzame consument.

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier