Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Limonade zonder suiker
Limonade zonder suiker
05 juli 2015

Bijna helft consumenten wil limonade zonder suiker

Wereldwijd wil 41 procent van de consumenten liever limonade zonder suiker. Bijna de helft maakt zich zorgen om het eigen gewicht of over diabetes.

Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van DSM naar gedragsverandering onder 5000 mensen verspreid over 5 landen. Mensen houden van zoet, maar toch blijkt door te dringen dat geraffineerde suiker niet zo best is voor de gezondheid. Vooral in limonade en in toetjes zitten forse hoeveelheden suikers. In kleine hoeveelheden is het zowat in alle producten te vinden die de voedingsindustrie levert via supermarkten. Ook deze ‘sluipsuikers’ tellen bij elkaar aardig op. Wie ze wil ontwijken moet verse ingrediënten kopen en alle maaltijden zelf koken, zonder sausjes te gebruiken.

Erg consequent is de uitslag van het onderzoek niet. Ook al willen meer mensen frisdrank zonder suiker, als het over een dessert als yoghurt gaat, is er een meerderheid van 40 procent die opteert voor ‘weinig’ suiker. Het percentage dat volledige ongezoete yoghurt wil, is slechts 20 procent groot. Het zijn getallen die in alle landen zo ongeveer gelijk zijn, dit in tegenstelling tot wat mensen over suiker in soft-drinks vinden. Mexicanen hebben liever een beetje suiker in hun limonade, dan helemaal geen suiker.

De bezorgdheid om suikergerelateerde gezondheidsklachten is fors. Niet minder dan 39 procent van de ondervraagden zegt dat. Iets meer geeft zelfs aan waar het meeste voor wordt gevreesd: 42 procent is bang diabetes te krijgen, een kwaal waar veel ouderen last van krijgen in de vorm van ouderdom-diabetes. Het betekent: medicijnen slikken, of later zelfs spuiten.

Een suikervrij dieet kan deze nare kwaal goed uitstellen. Erg om te zien is dat dit bewustzijn nog niet is doorgedrongen wanneer er frisdrank voor kinderen wordt gekocht. In Australie wonen nog de meeste mensen die zoeken naar een drank zonder suiker of hooguit met een klein beetje suiker: 19 procent.

In de Verenigde Staten is dit slechts 15 procent. Toch geeft 53 procent van de ondervraagden aan zich bezorgd te maken over de hoeveelheid suiker die hun kinderen eten. Dit bewustzijn vertaalt zich duidelijk niet in gedragsverandering, want in de VS kampt 32 procent van de kinderen onder de 19 jaar met overgewicht.

Mogelijk dat nieuwe frisdranken, alleen gezoet met een natuurlijk middel als het plantje stevia, hier verandering in kan aanbrengen. Maar daarover rept het onderzoek niet. Een ander minpuntje: Nederlanders zaten niet in de onderzoekspopulatie.

DSM maakte een duidelijke infographic van het onderzoek
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier