Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Rutte en Samsom
Rutte en Samsom
06 oktober 2012

Schuttelaar: Is duurzaamheid van links of van rechts?

Het is vreemd dat links duurzaamheid claimt, terwijl het in de eerste plaats een businessuitdaging voor het bedrijfsleven is. Dat vindt communicatieman Marcel Schuttelaar. En met hem ook premier Mark Rutte.

Schuttelaar is de naamgever en oprichter van het grootste communicatiebureau op MVO-gebied.Het bedrijf is inmiddels een coöperatie(Healty World Cooperatie) met 7 gelijkwaardige leden. In zijn blog op de website van dit communicatiebedrijf verhaalt Schuttelaar over een ontmoeting met Mark Rutte, alweer enkele jaren geleden. Het onderwerp van gesprek was: de groene economie. Rutte vond het ook maar vreemd dat links Nederland eigenlijk liever niet wil dat bedrijven duurzaamheid doorvoeren. Duurzaam, dat is van links, vinden zij. Maar wat is er eigenlijk op tegen om samen te werken, vraagt Schuttelaar zich af. Waarom gunnen wij elkaar het thema niet? Wetende hoe moeilijk samenwerking in de groene progressieve hoek is, na de nog steeds doorgaande shoot out bij GroenLinks. Als dat zo doorgaat in Den Haag, mag de uitstekende wethouder Thijs de la Court in Lochem bij deze partij het licht nog uitdoen.

Schuttelaar gelooft wel in de combinatie VVD-PvdA: “Nu Rutte en Samsom aan zet zijn om een regeerakkoord te schrijven en Nederland weer voor het midden gekozen heeft, is er een unieke kans voor overheid, bedrijfsleven en burgers om gezamenlijk de vergroening aan te pakken.”

We  citeren een paar pittige alinea’s uit de column van Schuttelaar, die vroeger zelf erg links was, meehielp Max Havelaar op te richten, maar als succesvol ondernemer ineens genomineerd werd voor de Vervuilers Top 100.

Schuttelaar: “Rond ‘95 ben ik mijn eigen bureau begonnen. Met de hulp van de eigenaar van een ouderwets ‘rechts’ marketingbureau. Het leek me slim me in de ‘tegenstander’ te verdiepen, zodat ik die cultuur goed zou begrijpen. Mijn communicatie¬adviesbureau richt zich op het verduurzamen en gezonder maken van onze samenleving. Ik had geen businessplan maar wel een lijstje van mensen die me vast en zeker om advies zouden vragen. Twintig namen uit progressieve kring die me zouden helpen om een start te maken met mijn bedrijf.”

“Na een jaar of twee heb ik dat lijstje nog eens tegen het licht gehouden. Met uitzondering van een jurist van Unilever, had geen van die 20 me een klus gegund. De klanten van het eerste uur bleken vooral mensen uit het bedrijfsleven, allen intrinsiek gemotiveerd hun bedrijf of product te verduurzamen en dankbaar voor de geboden hulp. Van de businesspartners van het marketingbureau leerde ik dat dat iets met gunnen te maken had."

“Na een jaar of vijf onstuimige groei werd mijn bureau er door een redacteur van een milieublad uitgelicht en mochten wij op de cover staan met een verhaal over list en bedrog. Ik had de aanval uit die hoek niet verwacht. Onlangs werd ik weer blij verrast met een mailtje dat via de infobox het bureau binnen gleed. Ik was genomineerd voor de Vervuilers Top 100. Op basis van datzelfde verhaal uit het jaar 2000 en een kennelijk verkeerde opinie. Een week later vernam ik dat ik de lijst niet gehaald had. “en dat ze graag eens met me wilden praten wat ik van de actie vond”. Kennelijk is samenwerken en gunnen niet vanzelfsprekend voor burgers en organisaties die zich inzetten voor een duurzame en gezonde wereld.”

“Nog een paar voorbeelden. Een vriendje van me is medeaandeelhouder in het Organic en Fair Trade kleding¬concept Saint. Hij heeft daar een groot deel van zijn spaarcenten ingestopt. Via online verkoop wordt modieus en kwalitatief hoogwaardig ondergoed verkocht om zo de wereld letterlijk een stukje schoner te maken. We hebben hem geholpen zijn keten op orde te krijgen en wat met marketing en PR. Het gaat na 2 jaar niet snel genoeg met Saint. Zoals hij stelde: ‘Adverteer ik in een milieublad, dan krijg ik dertig reacties per mail dat ik goed bezig ben. Heb ik een verhaal in de Telegraaf, dan verkoop ik tenminste 30 sets’.”

Schuttelaar heeft wel vaker mooie Best Practices in zijn blogs staan. Zoals deze brainstorm met MVO-mensen uit de voedingsindustrie, over praktische bijdragen aan de Voedselbanken.
FrieslandCampina kwam met een originele gedachte. Schuttelaar: “Als we overschakelen in de productie van aardbeienyoghurt naar perzikyoghurt is het de gewoonte de productie stil te zetten en de boel door te spoelen. “We zouden bijvoorbeeld kunnen onderzoeken of het haalbaar is om door te draaien en een tijd aardbeien/perzikyoghurt draaien. Niet te verkopen in de winkel, maar uitstekend geschikt voor levering door de Voedselbank.”

De volledige column van Marcel Schuttelaar over ‘Gunnen’.
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier