Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Menselijke dierproef Lush
Menselijke dierproef Lush
20 september 2013

Mens als proefdier-activiste op Closing the Loop

Hilary Jones is de vrouw achter de opzienbarende campagne waarbij het cosmeticamerk Lush in de etalage in London live dierproeven op een mens uitvoerde. Op 3 oktober verzorgt ze een Masterclass op Closing the Loop 2013 over de circulaire economie.

Hillary Jones is ethisch directeur van dit bijzondere label, dat vers gemaakte zeep en shampoo verkoopt. Samen met haar collega's organiseerde ze in 2012 een stunt die het Britse publiek choqueerde. In een Lush-etalage in Londen onderging een 'performance artist' verschillende dierproeven.

Tien uur lang werd een 24-jarige kunstenares onderworpen aan de martelwerktuigen van de eveneens aanwezige laboranten. Ze kreeg gedwongen voeding, het haar werd afgeschoren, er werden naalden in haar gestoken en ze kreeg bijtende vloeistof in haar ogen. Het gebeuren werd gadegeslagen door duizenden geschrokken passanten en een minstens zo groot aantal dat live mee kon kijken via de uitzending op de Lush-website waar kijkers een petitie tegen dierproeven achter konden laten.

Het was een zeer geslaagde campagne, zegt Jones achteraf. Tegen P+: "Mensen zagen het punt wat we probeerden te maken: dat het testen op dieren onacceptabel is. Men gaat er heel anders over nadenken als je een mens op de plaats van een dier zet. Het is goed om je eens in een dier te verplaatsen en te voelen wat zij voelen."

De stunt werd alleen in Londen opgevoerd. Ieder land is vrij in het bedenken van zijn eigen campagnes, vertelt Jones. Zo hadden de Verenigde Staten een Erase Bullying Campaign en deed Nederland mee aan Peace One Day,een campagne die ernaar streeft om van World Peace Day een begrip te maken. Ook werkte Nederland eerder samen met Milieudefensie.

Hillary Jones verzorgt tijdens Closing the Loop 2013 een Masterclass over de mogelijkheden die de schoonheidsindustrie heeft om een circulaire economie tot stand te brengen.

Veel van de ingrediënten die Lush verwerkt in haar producten zijn eigenlijk om op te eten, vertelt Hilary Jones, in haar kantoor in Londen. Koffie, cacao, citroen, gember, honing, sinaasappel, ananas en avocado zie je veel terugkomen in de winkel. Al deze producten zijn vers en met de hand gemaakt, biologisch en vegetarisch en dus afkomstig van bedrijven die niet op dieren testen.

Lush gebruikt bovendien zo min mogelijk verpakkingsmaterialen: "35 Procent van de producten is niet verpakt. Alleen al door onze shampoo in vaste vorm te verkopen, besparen we jaarlijks op het gebruik van zes miljoen plastic flessen wereldwijd. Van wat we wel verpakken, is 90 procent in gewicht gerecycled. Ons doel is natuurlijk de volle 100 procent. Daar werken we hard aan." De circulaire economie is dan een feit, bij Lush.

Inschrijven voor Closing the Loop 2013

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier