19 Dec 2019

Anneke Sipkens zoekt modehorzel

Wie gaat de ‘kiloknallers’ in de mode-industrie aanklagen? Wie wordt de ‘Wakker Dier’ van de fast fashion? Directeur Anneke Sipkes van stichting DOEN is zo boos op de onverbeterlijke winkelketens die goedkope jurkjes-voor-enkel-gebruik verkopen, dat ze zoekt naar mensen die als modehorzel gaan optreden.

Dat schrijft Sipkens in haar nieuwste column in P+ People Planet Profit, het ‘systeemnummer’. 

Sipkens over de inzet van haar organisatie: “DOEN zet in op de versnelling van de duurzame mode transitie, ondersteunt circulaire textiel voorlopers en nog vele anderen. Met subsidie, met leningen en met het geven van een kapitaalinjectie. DOEN kan daarbij risico nemen. Maar het is niet genoeg! We hebben een veel grotere beweging nodig van voorlopers, ecosysteem versterkers, launching customers op corporate niveau en ook van mode-ontwerpers, influencers en beleidsmakers. Maar het begint zoals gezegd met bewustwording! Wie wordt de Wakker Dier van de Fast Fashion?”

In haar betoog typeert Sipkens de mode-industrie als ‘één van de meest vervuilende industrieën ter wereld.’ “Mode is een wegwerpartikel geworden en in vijftien jaar tijd is de productie van het aantal kledingstukken twee keer zo hoog geworden. Verdubbeld! Het resultaat is dat we een kledingstuk gemiddeld maar zeven keer dragen en dat we met elkaar wereldwijd 12,8 miljoen ton kilokleding per jaar weggooien.”

In haar column wijst Sipkens op tal van initiatieven die hoop geven op een meer verantwoorde vorm van productie. Een daarvan is Loop.a life (zie foto) die tot een een circulaire kledingindustrie wil komen.

Download complete column Anneke Sipkens in P+.