Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
mond
mond
06 mei 2016

Duurzaamheid / MVO op plek 7 boardroom

Niet duurzaamheid wordt het vaakst in de bestuurskamer besproken. Het gaat veel vaker over reputatie en disruptieve bedrijven. Dat blijkt uit Bureau Berenschot in het onderzoek Strategy Trends 2016.

Duurzaamheid / MVO komt pas op de zevende plaats van de strategische issues die in de boardroom aan de orde komen. De bestuurders maken zich drukker om de reputatie en het imago van hun onderneming.

Hier de top 10 van de tijd die aan strategische issues wordt besteed:

+ Reputatie en imago: 74 procent

+ Innovatie en disruptie: 74 procent

+ Risicomanagement: 59 procent

+ Margedruk: 59 procent

+ Digitalisering en robotisering: 58 procent

+ Flexibilisering organisatie: 57 procent

+ Duurzaamheid en MVO: 57 procent

+ Businessmodel: 56 procent

+ Arbeidsmarkt: 52 procent

+ Toezicht en regulering: 48 procent

Waarom staat MVO ergens halverwege? Volgens Berenschot om  het niet langer een onderwerp is waar organisaties het verschil op kunnen maken. Slechts 16 procent van de respondenten geeft aan dat ze zich onderscheiden op basis van duurzaamheid.

Berenschot: “Het lijkt erop alsof duurzaamheid een licence to operate is geworden. Als bedrijven hier niet aan voldoen, schaadt dit hun imago. Echter, omdat alle bedrijven hieraan moeten voldoen, is het lastig om een onderscheidende strategie op duurzaamheid te vinden.”

Dit geldt blijkbaar niet voor alle sectoren: in de agrifood en de bouw wordt duurzaamheid namelijk wel vaker gebruikt als strategie om zich te onderscheiden.

Strategy Trends is een onderzoek onder 522 ondernemers, bestuurders en topmanagers. Berenschot doet sinds 2007 jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste strategische trends in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit jaar staat duurzaamheid helemaal bovenaan de maatschappelijke agenda.

Onderzoek Strategy Trends