Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Bomen rooien, foto Mischa Keijser
Bomen rooien, foto Mischa Keijser
20 oktober 2016

Zware najaarskap in woud van keurmerken

In het woud van keurmerken in de supermarkt is een stevige najaarskap gaande. Het ‘Vinkje’ verdwijnt volledig op verpakkingen en van alle keurmerken zijn er slechts 11 als ‘Top’ gekenmerkt.

Daar waar consumenten al jaren door de bomen het bos niet meer zien, is het een goed idee om te gaan rooien. De eerste gang door het bos werd door Milieu Centraal gedaan, een rangschikking naar kwaliteit gefinancierd door staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken in samenwerking met de Alliantie Verduurzaming Voedsel.

Uit de maar liefst 90 verschillende labels in winkels werden de volgende keurmerken als ‘sterkste’ geselecteerd. Op Alfabetische volgorde hier de lijst in de categorie: 'VOEDING'.

1.     ASC (kweekvis)

2.     Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren)

3.     Demeter (biodynamisch)

4.     EKO (biologisch)

5.     Europees keurmerk voor biologische landbouw

6.     Fairtrade

7.     Milieukeur (Veel groenten en fruit, ook voor B2B)

8.     MSC (vis, ook wildvang)

9.     Rainforest Alliance (tropische producten)

10.  RSPO (palmolie, B2B)

11.  UTZ (koffie, thee)

Er zijn meer categorieën. Zo zijn in de lijst duurzaam hout als vanzelfsprekend FSC en PEFC de twee uitverkoren labels. 

Het onderzoek is de moeite waard, want volgens de Smart Food Monitor speelt een keurmerk bij 61 procent van de beslissers in de supermarkt een rol, met name als het om eten en drinken gaat. Max Havelaar, door Milieu Centraal niet met name genoemd maar wel vallend is de categorie ‘Fair Trade’, zou de bekendste zijn: 84 procent van de Nederlanders weet het te noemen. Dat is meer dan het steeds populairder worden ‘Beter Leven’ Keurmerk, dat aangeeft hoe goed het dier  heeft geleefd, voordat het als stukje vlees behandeld in de koelruimte terecht kwam.  

In dit consumentenonderzoek wordt het ‘Ik kies Bewust’ -vinkje’ in het geheel niet genoemd, dat ook uit het woud gekapt gaat worden.  In dit geval is het minister Edith Schippers die de bijl hanteert. Het ‘Vinkje’ toont binnen een bepaalde productcategorie de beste keuze, bijvoorbeeld voor chocolademelk. Maar wie probeert geen suiker te eten, kan desondanks beter dat lekkere pak Chocomel in de schappen laten staan. Dit initiatief van de Nederlandse voedingsconcerns vergt dus nogal wat nadenken, zeker ook omdat er ook nog eens blauwe en groene vinkjes zijn. Volgens Schippers kan dit symbool wel verdwijnen en kan er een app voor in de plaats komen.

Hier alle beoordelingen van Milieu Centraal

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier