Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
iMVO
iMVO
07 juli 2014

Geen crisis bij internationaal opererende ondernemers

Nederlandse MKB-ondernemers die zakendoen met ontwikkelingslanden en opkomende markten zoals India en China hebben relatief weinig last van de crisis in Europa.

Dat blijkt uit gesprekken met ruim 1100 MKB’ers door MVO Nederland. Onder hen Fer Weerheijm van Dutch Plantin, een succesvolle Hollandse ondernemer in onwaarschijnlijke producten als kokossubstraat, hondenbrokken en tomaten in West-Afrika.
 
Slechts 2 procent van de MKB'ers die zakendoen met ontwikkelingslanden en opkomende markten ziet de crisis als een belangrijke marktontwikkeling. Bij de ondernemers die geen zakendoen met ontwikkelingslanden staat de crisis (met 13 procent) juist op nr. 1.

Ruim 18 procent van alle Nederlandse MKB’ers doet direct of indirect (bijvoorbeeld via een groothandel) zaken met ontwikkelingslanden en opkomende markten. Sinds vorig jaar is de handel met ontwikkelingslanden gestegen (van 7 naar 12 procent). De handel met opkomende markten daalde iets (van 11 naar 7 procent).
 
Belangrijke redenen voor MKB’ers om zaken te doen met ontwikkelingslanden en opkomende markten zijn: winstkansen, lucratieve afzetmarkten, een lang bestaande zakelijke relatie, de aanwezigheid van grondstoffen en goedkope productie.

Ondernemers die zakendoen met ontwikkelingslanden en opkomende markten zijn opvallend vaak bezig met MVO. Zij vertonen relatief vaak MVO-gedrag en zien MVO als belangrijkste marktontwikkeling.

Hun kennis van handelsketens is nog wel voor verbetering vatbaar: 25 procent van de ondernemers die direct zaken doet met ontwikkelingslanden kan geen MVO-risico noemen in dat land. 31 Procent van de ondernemers die indirect zaken doet met ontwikkelingslanden of opkomende markten kan geen enkel herkomstland noemen.
 
“Veel bedrijven doen nog geen zaken met ontwikkelingslanden en opkomende markten. Een gemiste kans, aangezien juist internationale ondernemers nauwelijks last hebben van de crisis”, zegt Gerdien Dijkstra, onderzoekscoördinator Internationaal MVO bij MVO Nederland. “De kennis van herkomstlanden en MVO-risico’s kan wel beter. Daarmee verklein je het risico betrokken te raken bij milieudelicten of mensenrechtenschendingen.”
 
Positief is dat een groeiend percentage ondernemers MVO-gedrag ziet als hun eigen verantwoordelijkheid: 52 procent tegen 44 procent in 2013.

Zie alle cijfers uit deze studie in de PDF.

MKB’ers die hun kennis over kansen en risico’s van zakendoen in ontwikkelingslanden willen bijspijkeren, kunnen terecht bij de groep Grensverleggers van MVO Nederland. 
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier